7. luokat
Oppilaiden ympäristö- ja kestävyysosaamisen tukeminen (L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L4 Monilukutaito, L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys, L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen)
Oppilaan kestävän tulevaisuuden valmiuksien tukeminen (L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen)
Luonnossa rauhoittuminen (L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen)
Kotitalous
Luonnonvaraisten marjojen ja sienien kerääminen sekä niiden ruuaksi laittaminen
Kuvataide
oman luontosopukan suunnittelu ja rakentaminen (arkkitehtimuseo) https://www.mfa.fi/opi-ja-koe/oppimateriaali/
Liikunta
Musiikki
Luonnon äänien kuuntelu ja tallentaminen
Matematiikka
Mittaaminen ja geometria luonnossa
Fysiikka
Kemia
Biologia
Maantiede
Historia
Vieraat kielet
Uskonnot
Elämänkatsomustieto
Terveystieto
Käsityöt
lepakonpönttö linnunpönttö, hyönteishotelli, Kalakäsityö ryhmässä
Oppilaanohjaus
Eri aineet yhdessä
Kansallispuistosimulaattori
Vastuuhenkilöt: Luokanvalvojat keväällä kansallispuistosimulaattorin osalta, muutoin aineenopettajat
Arviointi: Monipuolinen
8. luokka
Vaikuttaminen somessa ja mediassa ( L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L4 Monilukutaito ja L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen)
Kestävän kulutuksen edistäminen (L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ja L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen)
Positiivisten uutisten katsaus
tutkitaan viikottain/kuukausittain uutisia ja koitetaan löytää positiivisia uutisia luonnosta, ympäristöstä ja ilmastosta.
Suomen kieli ja kirjallisuus
Vastamainokset mahdollisuuksien mukaan mielipidekirjoituksia luonnon puolesta paikallislehtiin. https://toivoajatoimintaa.fi/oppilaan-ohje-verkkovaikuttamiseen/
Mediakasvatus luonnonkasvatuksen välineenä (myös muita tehtäviä)
Matematiikka
tilastot ja diagrammit
Kemia
Fysiikka
Uskonnot
Elämänkatsomustieto
Vieraat kielet
Kirjoituksia ja sanastoa ilmastonmuutoksesta
Historia
Terveystieto
Liikunta
Oppilaanohjaus
Biologia
Maantiede
Eri aineet yhdessä
Vastuuhenkilöt: Aineenopettajat, positiiviset uutiset luokanvalvojat/OPO
Arviointi: Monipuolinen
9. luokat
Luonnon monimuotoisuuteen vaikuttaminen (L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L4 Monilukutaito ja L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys sekä L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen)
Luonnon monimuotoisuustapahtuma
Ennen tapahtumaa ryhmästä on hyvä valita raportterit, jotka dokumentoivat toimenpiteet raporttipohja .
Raportti olisi hyvä dokumentoida sähköiseen muotoon, jotta tieto siitä, kuinka lähialueella toteutetut toimenpiteet ovat vaikuttaneet säilyy.
Uskonnot
Elämänkatsomustieto
Liikunta
Matematiikka
Kemia
Fysiikka
Yhteiskuntaoppi
Biologia
Maantiede
Oppilaanohjaus
Terveystieto
Vieraat kielet
sanastoa luonnon monimuotoisuudesta
Vastuuhenkilöt: Luokanvalvojat ja/tai aineenopettajat
Arviointi:Monipuolinen
Yhteistyöt ja yhteystiedot:
Urjala: 4H Katri Uolamo
Viialan yhtenäiskoulu: Haihunkosken ennallistamiseen osallistuminen, Viialan perhokalastusyhdistys ry Pyry Rinkinen.
Toijalan yhteiskoulu: Vieraslajitalkoot keväällä/alkusyksystä paikkaa voi kysellä Marianne Pakola
Pälkäne: Vieraslajitalkoot paikkoja ja välineitä voi kysyä ympäristönsuojelusta
Valkeakoski: Crowdsorsa-sovellus vieraslajeihin liittyen. Lisätietoja Salla Syrjänen. Vieraslajitalkoot, ympäristönsuojelusta Salla Syrjänen sekä puistopuutarhuri Terhi Nuutila.