1-2 luokat
Oppimiskokonaisuuksia kouluniittyä hyödyntäen
Täältä löytyy paikallisen opetussuunnitelman tavoitteet, jotka liittyvät kouluniittyyn sekä oppimiskokonaisuuksia ja tehtävävinkkejä, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Oppimiskokonaisuuksissa ja tehtävävinkeissä on jaettuna myös niihin liittyvät materiaalit pdf-tiedostoina.
1.luokka
elokuu
Niittyihin tutustuminen (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina (S3)
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi (S3)
pienimuotoiset kokeet ja tutkimukset lähiympäristössä (S4)
omien tekojen merkitys itselle, muille sekä lähiympäristölle (S6)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
Tehtävät:
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa tai kouluniittyä.
Tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä kuva-lappuja. Tutki kuvia. Jos kuvassa oleva asia kuuluu mielestäsi niitylle, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös niitylle kuulumattomia asioita.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Tarvitset:
pyykkipoikia
kuvalaput niitylle kuuluvista ja kuulumattomista asioista
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka (kuva + ämpäri).
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle (ämpäri).
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
ämpäreitä
Äänimaisema
Loppurentoutukseksi kuuntelutehtävä:
Kirjoita tai piirrä ympyrään, mitä ääniä kuulet ympärilläsi.
Tarvitset:
laminoituja ympyröitä kartiosta
tusseja
Materiaalit:
kuvakortit
hede- ja emikortit
Niityn lajit (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina (S3)
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
KU:
Oppilas tarkastelee värien eri tehtäviä: suojavärit, huomiovärit ja lempivärit.
AI:
tiedonhaku, lukeminen ja kirjoittaminen (tarkenna)
Tehtävät:
Niityn lajeihin voi tutustua etukäteen Thinglinkin kautta. Löytyy kouluniityn etusivulta: Thinglink
Niityn lajit ja eri värien tehtävät
Havainnoidaan oppilaiden kanssa niityn lajien värejä. Oppilaat saavat pareittain alustan, jossa on eri värisiä palloja.
Oppilaiden tehtävänä on etsiä niityltä kunkin pallon värinen laji ja ottaa siitä kuva.
Huomataan, että niityn lajit ovat värikkäitä ja keskustellaan lajien huomioväreistä ja niiden tarkoituksesta.
Tarvikkeet:
tabletti tai muu kuvaamisväline
väri-pohja
KIM-leikki niityn lajikorteilla
Oppilaat jaetaan 4-5 hengen ryhmiin. Jokainen ryhmä saa itselleen 4-6 lajikorttia.
Ryhmästä jokainen oppilas on vuorollaan leikinjohtaja. Ryhmän muut jäsenet laittavat silmät kiinni, ja leikinjohtaja ottaa tällä välin yhden lajikortin pois.
Ryhmän jäsenet avaavat silmänsä ja yrittävät muistella, mikä kortti puuttuu.
Tarvikkeet:
lajikortit
Asiantuntija-leikki niityn lajikorteilla
Käydään läpi leikissä mukana olevat lajit.
Aluksi valitaan kaksi oppilasta asiantuntijaksi. He seisovat paikoillaan leikkialueen sivussa.
Seuraavaksi valitaan 2-4 bongaria, jotka toimivat hippoina ja yrittävät saada muita oppilaita eli lajeja kiinni.
Jokaisella lajilla on oma korttinsa, jossa on lajin kuva ja nimi.
Jos bongari saa lajin kiinni, hän vie sen asiantuntijan luokse ja laji eli oppilas näyttää lajikorttinsa sille, peittäen lajin nimen.
Jos asiantuntija osaa kertoa lajin oikean nimen, laji ja asiantuntija vaihtavat paikkaa ja laji antaa lajikorttinsa asiantuntijalle, josta tulee sen jälkeen laji.
Jos asiantuntija ei osaakaan kertoa lajin oikeaa nimeä, laji sanoo ääneen nimensä ja lähtee taas karkuun.
Bongareita vaihdetaan välillä.
Tarvikkeet:
lajikortit
kartiot alueen merkkaamiseen
Kuvataiteen tehtäviä
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
KU:
Oppilas kokeilee kolmiulotteista rakentelua esimerkiksi luonnon ja kierrätysmateriaaleista.
Oppilas osaa havainnoida visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä.
YM:
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi (S3)
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Tehtävät:
Niityn pörriäiset
Ota kuva yhdestä kukasta.
Tulosta kuva ja liimaa se taustapaperille.
Piirrä jokin pölyttäjä/hyönteinen erilliselle paperille.
Leikkaa se irti ja liimaa kukkaan.
Tarvikkeet:
tabletti tai muu kuvaamisväline
paperia
sakset
liima
kynät
Piirrä niitty
Ota kuva yhdestä kukasta. Tulostakaa kuva ja liimaa se paperille. Piirrä kukan ympärille niitty.
Tarvikkeet:
tabletti tai muu kuvaamisväline
liima
sakset
paperi
kynät
Rakenna niitty
Rakentakaa luonnonmateriaaleista niitty ja ottakaa siitä kuva.
Tarvikkeet:
luonnonmateriaaleja (kepit, lehdet, kivet)
tabletti tai muu kuvaamisväline
syyskuu
Siementen keruu ja tutkiminen
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
Oppilas tutkii ja havainnoi sekä luonnon että rakennetun lähiympäristön ilmiöitä ja kasvien kasvua. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Tehtävät:
Kasvin osat
Tutustukaa kasvien eri osiin tutkimalla kasvia.
Tämän jälkeen kasvin osat -leikki.
Valmistelut: aseta kasvin osa -laput esimerkiksi tarjottimille tai muulle alustalle. Jokaista kasvin osa -lappua tulee olla yhtä monta kuin on joukkueitakin. Aseta alustat piiriin.
Oppilaat jaetaan neljään joukkueeseen. Jokainen joukkue menee oman alustansa luokse.
Leikki lähtee pillin vihellyksestä. Jokaisesta joukkueesta yksi oppilas kerrallaan saa käydä juosten hakemassa piirissä VASEMMALLA puolella olevalta joukkueelta yhden kasvin osa -lapun ja tuoda sen oman joukkueen alustalle. Tämän jälkeen seuraava oppilas saa lähteä hakemaan seuraavaa lappua.
Leikissä tavoitteena on, että jokainen joukkue saisi kerättyä alustallensa yhden kutakin kasvin osaa.
Tarvikkeet:
kasvin osa -kortit
tarjottimet tai muut alustat
Siementen keruu
Seuratkaa oppilaiden kanssa niityn lajien siemenien kypsymistä. Lisätietoa siementen kypsymisestä löytyy LISÄÄ LINKKI
Kerätkää siemeniä sellaisista kasveista, joista ne on helppo tunnistaa. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi
Tutkikaa siemeniä easy-scopeilla tai mikroskoopeilla.
Voitte säilöä pienen määrän siemeniä kylmässä talven ajan ja kylvää tai esikasvattaa niitä keväällä samalla tutkien kasvien kasvua.
Tarvikkeet:
digitaaliset mikroskoopit Lainaamo
Materiaalit:
kasvin osa -kortit
lokakuu
Hyönteishotelli
Tavoitteet (OPS):
YM:
Oppilas tutustuu alustavasti elämän perusedellytyksiin: ravinto, vesi, ilma, lämpö ja huolenpito tai suoja. (S5)
Oppilas tutkii ja havainnoi sekä luonnon että rakennetun lähiympäristön ilmiöitä. (S3)
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
KS:
Oppilas ideoi ja suunnittelee tuotteen, toteuttaa sen kokeillen ja soveltaen sekä tallentaa työn eri vaiheet ja arvioi niitä; painopisteenä materiaaleihin tutustuminen: puu, metallli, muovi, kuitu, lanka ja kangas.
Tehtävät:
Helppo ohje hyönteishotellin valmistukseen säilyketölkistä tai kukkaruukusta. Ohje löytyy: Hyönteishotellin ohje
Materiaalit:
tyhjä ja puhdas säilyketölkki tai kukkaruukku
risuja, lehtiä, käpyjä, heinää
narua
marraskuu
Ympäristötaideteos
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
KU:
Oppilas kokeilee kolmiulotteista rakentelua esimerkiksi luonnon- ja kierrätysmateriaaleista.
KS:
Oppilas ideoi ja suunnittelee tuotteen, toteuttaa sen kokeillen ja soveltaen sekä tallentaa työn eri vaiheet ja arvioi niitä; painopisteenä materiaaleihin tutustuminen: puu, metalli, muovi, kuitu, lanka ja kangas.
AI:
Oppilas rohkaistuu kertomaan tarinoita ja mielipiteitään.
Tekstien tuottaminen puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Oppilas harjoittelee suullista ilmaisua, kerrontaa ja keskustelua sekä toisten kuuntelemista erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Oppilas harjoittelee pari- ja ryhmätyöskentelyä ja niihin liittyviä käytänteitä.
Tehtävät:
Jaetaan oppilaat pareiksi. Jokainen pari saa tehtäväkseen pohtia ja suunnitella kouluniitylle asukin.
Asukki rakennetaan kierrätys- ja luonnonmateriaaleista, jotka soveltuvat ulos niitylle.
Asukin rakentamisen lisäksi oppilaat saavat keksiä asukille elämäntarinan (voi yhdistää UE elämänkaari, AI tarinankerronta). Tämä tarina äänitetään ja äänitteestä luodaan qr-koodi, joka laminoidaan. Katso ohjeet äänitykseen ja qr-koodin luomiseen: qr-koodi ohje
Asukit qr-koodeineen viedään niitylle.
Materiaalit:
kierrätys- ja luonnonmateriaalit
tabletit äänittämistä varten
joulukuu
Taideteos
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
Tehtävät:
Materiaalit:
tammikuu
Kasvien talvehtiminen (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
eliöiden talvehtiminen: kasvit (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
KU:
AI:
Tehtävät:
Talven törröttäjät
talven törröttäjät (kuvis, äidinkieli, ympäristöoppi)
Materiaalit:
Lintujen pihabongaus
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM
eliöiden talvehtiminen: linnut (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Tehtävät:
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Samalla voi tutustua lintujen talvehtimiseen.
Materiaalit:
Lisää materiaalia ja ohjeita pihabongauksen toteuttamiseen löytyy: Pihabongaus
helmikuu
Jälkien bongaus kouluniityllä
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM
eliöiden talvehtiminen (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Tehtävät:
Lähdetään oppilaiden kanssa kouluniitylle tutkimaan ja havainnoimaan, miltä niitty näyttää talvella. Tutkitaan, mitä jälkiä niityllä näkyy (linnut, eläimet).
Otetaan kuvia niityltä löytyneistä jäljistä.
Tämän tehtävän voi yhdistää OPS:n talvijaksoon ja samalla retkellä toteuttaa esimerkiksi lumitutkimuksia.
Tarvikkeet:
maaliskuu
Haastattelu niitystä
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
AI
Oppilas harjoittelee puhujan, kuuntelijan, haastattelijan ja haastateltavan erilaisia rooleja vuorovaikutustilanteissa.
Tehtävät:
Materiaalit:
huhtikuu
Tutkimusruutu: kasvien kasvu
(huhti-toukokuussa, riippuen kevään tulosta)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
Oppilas tutkii ja havainnoi sekä luonnon että rakennetun lähiympäristön ilmiöitä ja kasvien kasvua. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
MA:
tasokuvioihin tutustuminen
mittaaminen, pituus
Ohjeet:
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla.
Havainnoikaa aluetta ottamalla siitä kuvia tabletilla tai 360-kameralla.
Tutkimusruudusta tutkittavia asioita:
Mitatkaa kasvien korkeuksia ja seuratkaa niiden kasvua. Merkitkää mittaustulokset havainnointilomakkeeseen. (materiaaleissa) Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Laskekaa, kuinka monta kasvin alkua näette tutkimusruudussa. Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Tutkikaa kasveja digitaalisilla mikroskoopeilla.
Tarvikkeet:
Materiaalit:
havainnointilomake
toukokuu
Hyönteisansa
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
Oppilas tutkii ja havainnoi sekä luonnon että rakennetun lähiympäristön ilmiöitä ja kasvien kasvua. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Ohjeet:
Valitaan kouluniityltä sopiva paikka hyönteisansalle (mahdollisimman tasainen kohta). Hyönteisansaa laittaessa kannattaa myös huomioida sääennusteet. Sateella purkkiin pääsee vettä ja mahdolliset sinne päätyneet hyönteiset voivat hukkua.
Maahan kaivetaan pieni kuoppa ja sinne laitetaan esimerkiksi pieni lasinen pilttipurkki tai muovipurkki. Loput kuopasta peitetään.
Antakaa purkin olla kuopassa muutama päivä. Purkkia voi käydä tarkistamassa, onko hyönteisiä päätynyt sinne.
Kun hyönteisansaan on päätynyt hyönteisiä, ottakaa purkki pois ja täyttäkää kuoppa.
Voitte tutkia hyönteisansaan päätyneitä hyönteisiä digitaalisella mikroskoopilla.
Tarvikkeet:
pieni läpinäkyvä purkki
pieni lapio
digitaalinen mikroskooppi Lainaamo
Materiaalit:
kuvalliset ohjeet
Bongaa päivä pihalla
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Tehtävät:
Viettäkää luokan tai koulun oma bongaa päivä pihalla tapahtuma, jossa tarkkaillaan koulupäivän tai esimerkiksi kahden oppitunnin ajan kouluniityn lähistöllä lintuja. Tarkoituksena on laskea, kuinka monta erilaista lintulajia näkee päivän aikana. Lintulajeja voi myös yrittää tunnistaa.
Bongauksessa voi hyödyntää myös linturetkikonetta.
Materiaalit:
Lisää materiaalia ja tietoa: Bongaa päivä pihalla
Lintuviikko
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Tehtävät:
Etsitään merkkejä lintujen pesinnästä ja havainnoidaan, mitä linnut tekevät.
Kohteeksi voi valikoitua kouluniityn ja koulun pihan lisäksi lähellä oleva järvi, lintutorni tai lähimetsä.
Materiaalit:
Lisätietoa, tehtäviä ja materiaalia lintuviikon sivuilla: Lasten lintuviikko
Perhosbaari
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Oppilas tutustuu koulun läheiseen elinympäristöön ja sen eliölajeihin eri vuodenaikoina. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T4 Oppilas osaa tutkia lähiympäristöään.
T5 Oppilas uskaltaa ihmetellä ja kysellä. Oppilas osaa tehdä kysymyksiä ja ympäristön ilmiöitä ja tutkia niitä.
T6 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja kokeiluja ja esitellä saamiaan tuloksia. Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja yksinkertaisin välinein ja esitellä tuloksiaan.
T7 Oppilas osaa kuvailla, vertailla, luokitella ja nimetä ilmiöitä, eliöitä ja elinympäristöjä.
Ohjeet:
Valmistakaa oppilaiden kanssa perhosbaareja ja viekää niitä kouluniitylle.
Voitte seurata perhosbaareissa käyviä perhosia: tunnistaa lajeja ja ottaa kuvia.
Tarvitset:
jogurtti-, lasi- tai säilykepurkki tai pieni puulaatikko
pala pesusientä tai kangasta
2 dl viinietikkaa
3 rkl siirappia tai fariinisokeria
Tarkemmat ohjeet perhosbaarin tekemiseen löydät:
Materiaalit
2.luokka
elokuu
Niittyihin tutustuminen
(2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina (S3)
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi (S3)
pienimuotoiset kokeet ja tutkimukset lähiympäristössä (S4)
omien tekojen merkitys itselle, muille sekä lähiympäristölle (S6)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa tai kouluniittyä.
Tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä kuva-lappuja. Tutki kuvia. Jos kuvassa oleva asia kuuluu mielestäsi niitylle, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös niitylle kuulumattomia asioita.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
Äänimaisema
Loppurentoutukseksi kuuntelutehtävä:
Kirjoita tai piirrä ympyrään, mitä ääniä kuulet ympärilläsi.
Niityn lajit
(2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina (S3)
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi (S3)
pienimuotoiset kokeet ja tutkimukset lähiympäristössä (S4)
omien tekojen merkitys itselle, muille sekä lähiympäristölle (S6)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
MA:
luokittelu
Tehtävät:
Niityn lajeihin voi tutustua etukäteen Thinglinkin kautta: Thinglink niityistä
Cocktail-kutsut niityn lajikorteilla (lähde: ulkoluokka lajikorttien ohjeet)
Jokainen oppilas saa yhden kortin, jossa on kuva jostakin niityn lajista.
Kuvan lajinimestä tulee leikkijän sukunimi ja hän lähtee esittäytymään luokkakaverille häntä kätellen ja samalla sanoen: ”Hyvää päivää, minä olen Annikki Ampiainen! Kuka sinä olet?” Toinen vastaa: ”Hyvää päivää, minä olen Matti Muurahainen! Hauska tutustua!”
Tämän jälkeen Matti Muurahainen ja Annikki Ampiainen vaihtavat kortteja sekä rooleja, jolloin heistä tulee Matti Ampiainen ja Annikki Muurahainen ja he lähtevät taas esittäytymään seuraavalle tapaamalleen henkilölle.
Leikki loppuu, kun lähes kaikki ovat toisilleen esittäytyneet ja palataan takaisin alkupiiriin.
Tarvikkeet:
niityn lajikortit
Kärpäslätkäpeli lajikorteilla (lähde: ulkoluokka lajikorttien ohjeet)
Muutamalle oppilaalle jaetaan kärpäslätkä.
Keskelle oppilaspiiriä laitetaan kortteja kuvat ylöspäin.
Muut oppilaat toimivat sanojina, jotka kertovat mitä korttia lätkälliset oppilaat tavoittelevat. Esimerkiksi kun sanotaan ”kärpänen” lätkälliset oppilaat koettavat lyödä kärpäskortin päälle lätkänsä niin nopeasti kuin mahdollista.
Nopein oppilas saa kyseisen kortin. Lopuksi katsotaan kuka on kerännyt eniten kortteja. Vaihdetaan lätkiä toisille oppilaille.
Tarvikkeet:
niityn lajikortit
kärpäslätkiä
Etsi niityltä ja ota kuva:
viisi eri väriä
kolmea erilaista muotoa
kaunein kukka
Kouluniitty-kuva
Rakentakaa luokkanne kanssa kuva niitystä luokan seinälle. Käyttäkää hyödyksi edellisessä tehtävässä ottamianne kuvia. Jokainen oppilas voi valita lempilajinsa niityn lajeista.
Tulostakaa jokaisen oppilaan lempilajin kuva.
Maalatkaa voimapaperia tai isoja kartonkeja hyödyntäen tausta niitylle.
Tämän jälkeen liimatkaa tulostettujen lajien kuvat niitylle.
Jokainen oppilas tunnistaa oman lempilajinsa. Apuna voi käyttää thinglinkiä niityistä, laji.fi tai luontoporttia.
Tunnistuksen jälkeen oppilas kirjoittaa nimilapulle lajinsa nimen ja liimaa sen lajinsa viereen.
Tarvikkeet:
kuvat lajeista
voimapaperi/isoja kartonkeja
liima
sakset
tabletit lajintunnistusta varten
Materiaalit:
niityn lajikortit
syyskuu
Siemenet
(2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. (S3)
Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. (S3)
Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Tehtävät:
lokakuu
Hyönteishotelli
Tavoitteet (OPS):
YM:
Oppilas tutustuu kotiseutunsa luontoon ja rakennettuun ympäristöön sekä niiden merkitykseen. (S3)
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
KS:
Oppilas ideoi ja suunnittelee tuotteen, toteuttaa sen kokeillen ja soveltaen sekä tallentaa työn eri vaiheet ja arvioi niitä; painopisteenä käsityön laitteisiin tutustuminen: leikkaus, liitos, yhdistely, muokkaus ja työstö.
Tehtävät:
Helppo ohje hyönteishotellin valmistukseen säilyketölkistä tai kukkaruukusta. Ohje löytyy: Hyönteishotellin ohje
Materiaalit:
tyhjä ja puhdas säilyketölkki tai kukkaruukku
risuja, lehtiä, käpyjä, heinää
narua
marraskuu
Taideteos
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
Tehtävät:
Materiaalit:
joulukuu
Taideteos
Tavoitteet (OPS):
Tehtävät:
Materiaalit:
tammikuu
Taideteos
Tavoitteet (OPS):
Tehtävät:
Materiaalit:
Lintujen pihabongaus
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Tehtävät:
Materiaalit:
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
helmikuu
Taideteos
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
Tehtävät:
Materiaalit:
maaliskuu
Sää ja ilmasto, ilmastonmuutos
Tavoitteet (OPS):
YM:
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Tehtävät:
ilmastonmuutos ja ilmastoteot
kouluniitty ilmastotekona
Materiaalit:
huhtikuu
Kevät ja kasvu
Tutkimusruutu
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Tehtävät:
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla.
Havainnoikaa aluetta ottamalla siitä kuvia tabletilla tai 360-kameralla.
Tutkimusruudusta tutkittavia asioita:
Mitatkaa kasvien korkeuksia ja seuratkaa niiden kasvua. Merkitkää mittaustulokset havainnointilomakkeeseen. (materiaaleissa) Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Muodostakaa tuloksista diagrammi, josta voitte tutkia kasvien kasvun etenemistä.
Laskekaa, kuinka monta kasvin alkua näette tutkimusruudussa. Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Ottakaa pieni määrä maata näytteeksi. Voitte tutkia tätä digitaalisilla mikroskoopeilla. Kirjatkaa havainnot ylös.
Tarvikkeet:
Materiaalit:
havainnointilomake
toukokuu
Hyönteiset
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Tehtävät:
Hyönteisansa
Valitaan kouluniityltä sopiva paikka hyönteisansalle (mahdollisimman tasainen kohta). Hyönteisansaa laittaessa kannattaa myös huomioida sääennusteet. Sateella purkkiin pääsee vettä ja mahdolliset sinne päätyneet hyönteiset voivat hukkua.
Maahan kaivetaan pieni kuoppa ja sinne laitetaan esimerkiksi pieni lasinen pilttipurkki tai muovipurkki. Loput kuopasta peitetään.
Antakaa purkin olla kuopassa muutama päivä. Purkkia voi käydä tarkistamassa, onko hyönteisiä päätynyt sinne.
Kun hyönteisansaan on päätynyt hyönteisiä, ottakaa purkki pois ja täyttäkää kuoppa.
Voitte tutkia hyönteisansaan päätyneitä hyönteisiä digitaalisella mikroskoopilla.
Tarvikkeet:
Hyönteisten tutkiminen
Hyönteisiä voi tutkia varovasti digitaalisella mikroskoopilla sekä luupilla.
Tutustukaa hyönteisten osiin; mitä eri kehon osia hyönteisillä on, kuinka monta jalkaa tutkittavalla hyönteisellä on?
Materiaalit:
Perhosbaari
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristöherkkyyttä. Oppilas osaa toimia ympäristössään kestävällä tavalla.
T6 Oppilas osaa havainnoida lähiympäristöään eri aisteja käyttäen. Oppilas osaa tehdä kokeiluja yksinkertaisilla tutkimusvälineillä.
T12 Oppilas osaa jäsentää ympäristöään ja ihmisen toimintaa ympäristöopin käsitteiden avulla.
Ohjeet:
Valmistakaa oppilaiden kanssa perhosbaareja ja viekää niitä kouluniitylle.
Voitte seurata perhosbaareissa käyviä perhosia: tunnistaa lajeja ja ottaa kuvia.
Tarvitset:
jogurtti-, lasi- tai säilykepurkki tai pieni puulaatikko
pala pesusientä tai kangasta
2 dl viinietikkaa
3 rkl siirappia tai fariinisokeria
Tarkemmat ohjeet perhosbaarin tekemiseen löydät: