1-2 luokat
Oppimiskokonaisuuksia kouluniittyä hyödyntäen
Täältä löytyy paikallisen opetussuunnitelman tavoitteet, jotka liittyvät kouluniittyyn sekä oppimiskokonaisuuksia ja tehtävävinkkejä, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Oppimiskokonaisuuksissa ja tehtävävinkeissä on jaettuna myös niihin liittyvät materiaalit pdf-tiedostoina.
1.luokka
elokuu
Niittyihin tutustuminen (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS):
YM:
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi
pienimuotoiset kokeet ja tutkimukset lähiympäristössä
omien tekojen merkitys itselle, muille sekä lähiympäristölle
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa tai kouluniittyä.
Tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä kuva-lappuja. Tutki kuvia. Jos kuvassa oleva asia kuuluu mielestäsi niitylle, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös niitylle kuulumattomia asioita.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
Äänimaisema
Loppurentoutukseksi kuuntelutehtävä:
Kirjoita tai piirrä ympyrään, mitä ääniä kuulet ympärilläsi.
Niityn lajit (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS):
syyskuu
Siementen kypsymisen seuraaminen
Siementen keruu ja siementen tutkiminen mikroskoopilla tai easyscopella
Niityn hoitotunti: niittäminen ja niittojätteen haravointi
lokakuu
marraskuu
joulukuu
tammikuu
talven törröttäjät (kuvis, äidinkieli, ympäristöoppi)
helmikuu
hyönteishotellit
maaliskuu
huhtikuu
tutkimusruutu
kasvien kasvun seuranta (erityisesti 3. lk) vai toukokuu?
toukokuu
tutkimusruutu
kasvien kasvun seuranta, kasvin osat
lajin tunnistusta
2.luokka
elokuu
Niittyihin tutustuminen (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS):
YM:
lähiympäristöön ja sen eliölajeihin tutustuminen eri vuodenaikoina
luonnossa tutkiminen, toimiminen ja havainnointi
pienimuotoiset kokeet ja tutkimukset lähiympäristössä
omien tekojen merkitys itselle, muille sekä lähiympäristölle
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa tai kouluniittyä.
Tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä kuva-lappuja. Tutki kuvia. Jos kuvassa oleva asia kuuluu mielestäsi niitylle, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös niitylle kuulumattomia asioita.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
Äänimaisema
Loppurentoutukseksi kuuntelutehtävä:
Kirjoita tai piirrä ympyrään, mitä ääniä kuulet ympärilläsi.