YM:
S4 Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus.
S6 Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Ohjeet:
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/ Tehtävän voi tehdä kahdessa eri ympäristössä ja vertailla tämän jälkeen purkkeja. Kummassa luonto oli monimuotoisempaa?
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Pölyttäjät ja kasvien lisääntyminen
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia ja ne osallistuvat siemenkasvien lisääntymiseen.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
BioBlitz - lajien tunnistusta
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
S4 Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus.
S6 Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Ohjeet:
Bioblitz = lajikartoitustapahtuma, jonka tarkoituksena on tietyn ajan esim. yhden vuorokauden aikana löytää ja tunnistaa tietyltä alueelta mahdollisimman monta lajia.
Bioblitz=lajikartoitustapahtuma, jonka tarkoituksena on tietyn ajan esim. yhden vuorokauden aikana löytää ja tunnistaa tietyltä alueelta mahdollisimman monta lajia.
Järjestäkää luokan kesken oma kouluniityn Bioblitz-tapahtuma, jossa kartoitatte niityn lajistoa. Lajikartoitustapahtuma voi kestää yhdestä oppitunnista koko koulupäivään.
Lisätkää havainnot iNaturalistiin. Ohje iNaturalistin käyttöön löytyy materiaaleista. iNaturalistiin kirjataan havaintoja mm. kasvi- ja hyönteislajeista. Muut harrastajat ja asiantuntijat voivat tunnistaa iNaturalistiin kirjattuja havaintoja ja lajeja. Tunnistetut havainnot tallentuvat Suomen lajitietokeskukseen www.laji.fi Näin olette mukana luomassa kansalaistiedettä.
Materiaalit:
YM:
Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus. (S4)
Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista. (S6)
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Siementen kerääminen
Kerätkää oppilaiden kanssa niittyjen kukista siemeniä paperipusseihin tai kippoihin.
Puhdistakaa siemeniä tarvittaessa muista kukkien osista.
Laittakaa puhdistetut siemenet pieniin kannellisiin rasioihin ja nimetkää ne.
Säilyttäkää siemeniä viileässä, esimerkiksi jääkaapissa kevääseen asti.
Tarvikkeet:
paperipusseja tai pieniä kippoja
Siementen tutkiminen
Tutkikaa osaa kerätyistä siemenistä mikroskoopilla. Halkaiskaa siemen ja tutkikaa, miltä sen sisällä näyttää.
Piirtäkää suurennokset siemenistä vihkoihin.
Tarvikkeet:
digitaaliset mikroskoopit Lainaamo
YM:
Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus. (S4)
Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista. (S6)
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
KU:
T 11 Oppilas osaa ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen sekä kykenee vaikuttamaan kuviensa avulla.
KS:
T4 Oppilas osaa tunnistaa monia erilaisia materiaaleja. Oppilas kykenee työstämään erilaisia materiaaleja.
Toteutetaan luokan yhteinen hyönteishotelli-projekti, jossa jokainen oppilas tekee yhden osan isoon hyönteishotelliin.
Suunnitelkaa yhdessä hyönteishotellin muoto. Tämän jälkeen jokainen oppilas toteuttaa yhden osan hyönteishotelliin, esimerkiksi yhden tölkin tai puukehikosta tehdyn neliön. Nämä osat kootaan yhteen, jolloin muodostuu isompi hyönteishotellitaideteos.
Ohjeita löytyy: Hyönteishotelli tai Hyönteishotellin ohje
Tarvikkeet:
tyhjä ja puhdas säilyketölkki tai kukkaruukku
risuja, lehtiä, käpyjä, heinää
narua
YM:
S4 Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus.
S6 Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Tarina kasvilajista (lähde: https://ulkoluokka.fi/lajikortit/)
Oppilaat valitsevat yhden kouluniityn lajeista. Kaikki lajit löytyvät Thinglinkistä
Oppilaat kirjoittavat elämäntarinan tai yhden elinpäivän kuvauksen valitsemastaan lajista. He kuvailevat tarkasti millainen laji on, missä se asuu, mitä se tarvitsee elääkseen, ketkä ovat sen kavereita, miten se talvehtii, miten se lisääntyy.
YM:
Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus. (S4)
Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista. (S6)
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
YM:
S4 Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus.
S6 Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristötietoutta. Oppilas osoittaa toiminnallaan edistävänsä kestävää kehitystä. Oppilas osoittaa arvostavansa kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Microbit älykasvihuoneella kasvien kasvatus. Katso ohjeet: TÄHÄN LINKKI
Tarvikkeet:
microbitit ja älykasvihuoneet
multaa
syksyllä kouluniityltä kerätyt siemenet
YM:
Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus. (S4)
Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista. (S6)
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristötietoutta. Oppilas osoittaa toiminnallaan edistävänsä kestävää kehitystä. Oppilas osoittaa arvostavansa kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla.
Havainnoikaa aluetta ottamalla siitä kuvia pädillä tai 360-kameralla.
Tehkää erilaisia tutkimuksia tutkimusruudussa:
Maaperän tutkiminen
maaperän kosteus mittarilla (Lainaamo)
maa-aineksen tutkiminen digitaalisella mikroskoopilla (Lainaamo)
Itäneiden kasvien määrä
Kasvien kasvun seuranta mittaamalla kasvien korkeuksia
Kirjatkaa havainnot ja tulokset ylös.
Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
KU:
T11 Oppilas osaa ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen sekä kykenee vaikuttamaan kuviensa avulla.
YM:
S4 Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus.
S6 Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista.
T3 Oppilas osoittaa omaavansa ympäristötietoutta. Oppilas osoittaa toiminnallaan edistävänsä kestävää kehitystä. Oppilas osoittaa arvostavansa kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Valmistakaa oppilaiden kanssa perhosbaareja ja viekää niitä kouluniitylle.
Voitte seurata perhosbaareissa käyviä perhosia: tunnistaa lajeja ja ottaa kuvia.
Tarvitset:
jogurtti-, lasi- tai säilykepurkki tai pieni puulaatikko
pala pesusientä tai kangasta
2 dl viinietikkaa
3 rkl siirappia tai fariinisokeria
Tarkemmat ohjeet perhosbaarin tekemiseen löydät:
YM:
S4 Oppilas tutustuu kaupunkiluonnon ja puutarhan eliöyhteisöihin: lajit ja vuorovaikutus.
S6 Oppilas pohtii osallisuutta ja kokeilee vaikuttamista.
T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pieniä tutkimuksia: ongelma, ennuste, tiedonhankinta, tulos ja pohdinta. Oppilas osa tehdä havaintoja eri oppimisympäristöissä eri aistein ja eri välinein.
T9 Oppilas osaa tutkia luontoa eri ympäristöissä.
Viettäkää luokan tai koulun oma bongaa päivä pihalla tapahtuma, jossa tarkkaillaan koulupäivän tai esimerkiksi kahden oppitunnin ajan kouluniityn lähistöllä lintuja. Tarkoituksena on laskea, kuinka monta erilaista lintulajia näkee päivän aikana. Lintulajeja voi myös yrittää tunnistaa.
Bongauksessa voi hyödyntää myös linturetkikonetta.
Lisää materiaalia ja tietoa: Bongaa päivä pihalla
BioBlitz - lajien tunnistusta
Tavoitteet (OPS Valkeakoski):
YM:
T9 Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ohjeiden mukaisesti.
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Ohjeet:
Bioblitz=lajikartoitustapahtuma, jonka tarkoituksena on tietyn ajan esim. yhden vuorokauden aikana löytää ja tunnistaa tietyltä alueelta mahdollisimman monta lajia.
Järjestäkää luokan kesken oma kouluniityn Bioblitz-tapahtuma, jossa kartoitatte niityn lajistoa. Lajikartoitustapahtuma voi kestää yhdestä oppitunnista koko koulupäivään.
Lisätkää havainnot iNaturalistiin. Ohje iNaturalistin käyttöön löytyy materiaaleista. iNaturalistiin kirjataan havaintoja mm. kasvi- ja hyönteislajeista. Muut harrastajat ja asiantuntijat voivat tunnistaa iNaturalistiin kirjattuja havaintoja ja lajeja. Tunnistetut havainnot tallentuvat Suomen lajitietokeskukseen www.laji.fi Näin olette mukana luomassa kansalaistiedettä.
Materiaalit:
YM:
T9 Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ohjeiden mukaisesti.
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävään valitaan koulun pihalta kaksi erilaista ympäristöä, esimerkiksi leikkipaikka ja kouluniitty. Tehtävän tekemisen jälkeen vertaillaan purkkeja. Kumman ympäristön purkissa on monipuolisemmin ja enemmän lajeja. Kummassa ympäristössä luonto siis oli monimuotoisempaa? Miten toisesta purkista voi nähdä luontokadon? Miten niittyjä lisäämällä voidaan vaikuttaa luontokatoon ja luonnon monimuotoisuuteen?
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
YM:
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
SUK:
S1 Kehitetään oppilaan kykyä toimia viestijänä erilaisissa medioissa.
S1 Osallistutaan aktiivisesti keskusteluun ajankohtaisista asioista ja pyritään vaikuttamaan omalla viestinnällä.
S1 Suunnitellaan ja toteutetaan erilaisia esityksiä yksin ja ryhmässä.
S2 Opetellaan jäsentämään hankittua tietoa muistiinpanojen avulla.
T4 Kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T7 Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin.
T12 Kannustaa oppilasta kehittämään tekstin tuottamisen prosesseja ja taitoa arvioida omia tekstejä, tarjota mahdollisuuksia tekstien tuottamiseen yhdessä, rakentavan palautteen antamiseen ja saamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja sekä toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Jaetaan oppilaat kolmen hengen ryhmiin, joissa jokaisella oppilaalla on oma rooli: toimittaja, kuvaaja ja haastateltava eli lajikortin kasvilaji.
Ryhmä saa yhden lajikortin, jonka lajista he etsivät ensin tietoa. Tämän perusteella he laativat kysymyksiä kasvilajille. Esimerkiksi: Missä kasvat? Onko sinulla kavereita?
Tämän jälkeen he kuvaavat videobloggauksen, jossa toimittaja kysyy kasvilajilta eli haastateltavalta oppilaalta ryhmän suunnittelemat kysymykset. Kasvilaji vastaa kysymyksiin Esimerkiksi: Missä kasvat? Suuren männyn alla varjoisessa metsässä. Onko sinulla kavereita? Kyllä tuossa joku varis käy joskus istumassa oksalla.
(lähde: https://ulkoluokka.fi/lajikortit/)
niityn lajikortit
kuvausväline esim. ipadi
YM:
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
SUK:
S1 Osallistutaan aktiivisesti keskusteluun ajankohtaisista asioista ja pyritään vaikuttamaan omalla viestinnällä.
S1 Suunnitellaan ja toteutetaan erilaisia esityksiä yksin ja ryhmässä.
T9 Rohkaista oppilasta ilmaisemaan kokemuk-siaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistamaan myönteis-tä kuvaa itsestään tekstien tuottajana.
T10 Kannustaa ja ohjata oppilasta kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien tuottamista, myös monimediaisissa ympäristöissä.
Oppilaat jaetaan ryhmiin tai pareittain. He kirjoittavat runon yhdestä korttien lajista ja lukevat valmiin runon muille. Runot voidaan tehdä myös käyttämättä runossa lajinimeä, jolloin muut voivat arvata mistä eliöstä on kyse.
(lähde: https://ulkoluokka.fi/lajikortit/)
YM:
T9 Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ohjeiden mukaisesti.
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Samalla voi tutustua lintujen talvehtimiseen.
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
YM:
T9 Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ohjeiden mukaisesti.
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Valmistakaa oppilaiden kanssa perhosbaareja ja viekää niitä kouluniitylle.
Voitte seurata perhosbaareissa käyviä perhosia: tunnistaa lajeja ja ottaa kuvia.
Tarvitset:
jogurtti-, lasi- tai säilykepurkki tai pieni puulaatikko
pala pesusientä tai kangasta
2 dl viinietikkaa
3 rkl siirappia tai fariinisokeria
Tarkemmat ohjeet perhosbaarin tekemiseen löydät:
YM:
T9 Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ohjeiden mukaisesti.
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla. Tehkää samanlainen tutkimusruutu myös koulun lähimetsään, jotta voitte vertailla erilaisia kasvuympäristöjä toisiinsa.
Havainnoikaa tutkimusruudun aluetta ottamalla siitä kuvia tabletilla ja/tai 360-kameralla.
Tutkimusruudusta tutkittavia asioita:
Mitatkaa kasvien korkeuksia ja seuratkaa niiden kasvua. Merkitkää mittaustulokset havainnointilomakkeeseen (materiaaleissa). Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Muodostakaa tuloksista diagrammi, josta voitte tutkia kasvien kasvun etenemistä.
Laskekaa, kuinka monta kasvin alkua näette tutkimusruudussa. Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Tutkikaa niityn ja metsän valon määrää mittarilla (Lainaamo). Kirjatkaa lomakkeeseen ja tehkää vertailua.
Tutkikaa niityn ja metsän maaperän kosteuksia mittarilla (Lainaamo). Kirjatkaa havainnointilomakkeeseen ja vertailkaa, eroavatko tulokset toisistaan.
Ottakaa pieni määrä maata purkkiin näytteeksi. Asettakaa ohut kerros maanäytettä valkoiselle alustalle. Tutkikaa maata digitaalisella mikroskoopilla. (Lainaamo)
Voitte tutkia maanäytteestä myös maaperän ph:n seuraavilla ohjeilla: https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2019/03/opinkirjo_teemakokonaisuus_metsa.pdf
Tarvikkeet:
keppejä
narua
tabletti tai 360-kamera Lainaamo
digitaaliset mikroskoopit Lainaamo
valon intensiteetin mittari Lainaamo
maaperän kosteusmittari Lainaamo
ph-mittari Lainaamo
havainnointilomake
YM:
T9 Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ohjeiden mukaisesti.
T11 Oppilas käyttää tvt-osaamistaan tiedon hankintaan, käsittelyyn ja esittämiseen.
T15 Oppilas kykene tunnistamaan eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Viettäkää luokan tai koulun oma bongaa päivä pihalla tapahtuma, jossa tarkkaillaan koulupäivän tai esimerkiksi kahden oppitunnin ajan kouluniityn lähistöllä lintuja. Tarkoituksena on laskea, kuinka monta erilaista lintulajia näkee päivän aikana. Lintulajeja voi myös yrittää tunnistaa.
Bongauksessa voi hyödyntää myös linturetkikonetta.
Lisää materiaalia ja tietoa: Bongaa päivä pihalla