3-4 luokat
3. luokka
elokuu
Niittyihin tutustuminen (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS):
Tehtävät:
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa.
tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä lappuja. Lue lappujen tekstit. Jos tekstin väite pitää mielestäsi paikkansa, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös väitteitä, jotka eivät pidä paikkaansa.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
OPS Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
syyskuu
lokakuu
marraskuu
joulukuu
tammikuu
Lintujen pihabongaus
Tavoitteet (OPS):
Tehtävät:
Materiaalit:
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
helmikuu
maaliskuu
huhtikuu
Kasvien kasvu (2 oppituntia)
Tavoitteet (OPS):
Tehtävät:
Kasvien esikasvatus
toukokuu
4. luokka
elokuu
Niittyihin tutustuminen (2 oppituntia)
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa.
tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä lappuja. Lue lappujen tekstit. Jos tekstin väite pitää mielestäsi paikkansa, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös väitteitä, jotka eivät pidä paikkaansa.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
OPS
Oppilas osoittaa edistävänsä kestävää kehitystä lähiympäristössään.
Oppilas harjoittelee ympäristövastuullisuutta: luonnonvarojen kestävä käyttö.
Oppilas tutustuu yhteyttämiseen,
Oppilas harjoittelee ympäristövastuullisuutta: luonnonvarojen kestävä käyttö.
Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.
syyskuu
lokakuu
Hyönteishotelli
Tavoitteet (OPS):
marraskuu
joulukuu
tammikuu
Lintujen pihabongaus
Tavoitteet (OPS):
Tehtävät:
Materiaalit:
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus