YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa.
tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä lappuja. Lue lappujen tekstit. Jos tekstin väite pitää mielestäsi paikkansa, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös väitteitä, jotka eivät pidä paikkaansa.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T5 Oppilas osaa tehdä havaintoja ja mittauksia. Oppilas osaa toteuttaa pieniä tutkimuksia yksinkertaisin välinein. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja mittauksia eri aistein ja yksinkertaisin välinein.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Tutkitaan kukkia
Etsikää kasveja eri tuntomerkkien mukaan ja ottaa niistä kuvat.
Etsi niityltä kasvi, jolla:
on pitkä varsi
on lyhyt varsi
on tukeva varsi
on rento varsi, kulkee maata pitkin tai tukeutuu muihin kasveihin
Kasvio ohjatusti (ops)
Oppilaat tekevät ohjatusti digikasvion. Harjoitellaan kasvien kuvaamista ohjatusti yhdessä opettajan kanssa.
Muistipeli ulkona (lähde: https://ulkoluokka.fi/lajikortit/)
Alkuvalmistelut: Lajikorttien korttiparit laitetaan dyno-laatikoiden tai tyhjien margariinirasioiden pohjaan sinitarralla tai teipillä kiinni. Laatikot (16-30 kpl) laitetaan pelaajien keskelle matkan päähän niin, että kortit eivät ole näkyvissä.
Oppilaat ovat 3-4 oppilaan joukkueissa ja yrittävät yksi kerrallaan löytää korttiparin laatikoita kääntämällä muistipelin tapaan.
Jokaisesta löydetystä parista saa pisteen.
niityn lajikortit
kasvion pohja
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Siementen kerääminen
Kerätkää oppilaiden kanssa niittyjen kukista siemeniä paperipusseihin tai kippoihin.
Puhdistakaa siemeniä tarvittaessa muista kukkien osista.
Laittakaa puhdistetut siemenet pieniin kannellisiin rasioihin ja nimetkää ne.
Säilyttäkää siemeniä viileässä, esimerkiksi jääkaapissa kevääseen asti.
Tarvikkeet:
paperipusseja tai pieniä kippoja
Siementen tutkiminen
Tutkikaa kerättyjä siemeniä mikroskoopilla. Halkaiskaa siemen ja tutkikaa, miltä sen sisällä näyttää.
Piirtäkää suurennokset siemenistä vihkoihin.
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Samalla voi tutustua lintujen talvehtimiseen.
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Ravintoketjuhippa (lähde: https://ulkoluokka.fi/lajikortit/)
Jaetaan oppilaille kortit. Osalle tulee niityltä jokin kasvilaji, osalle kasvinsyöjä (jänis, rusakko, hirvi, peurat) ja peto (karhu, susi, ahma jne.).
Kasvit menevät korttinsa kanssa piiloon. Tämän jälkeen lähtevät kasvinsyöjät etsimään kasveja. Kun he löytävät kasvin, he saavat kasvin kortin ja kasvi menee takaisin lähtöpaikalle.
Pedot lähtevät pyydystämään kasvinsyöjiä. Jos he saavat kasvinsyöjän kiinni, saavat he kaikki kasvinsyöjän keräämät kortit.
Lopuksi katsotaan kenellä on eniten kortteja. Usein kaikki lapset tahtovat olla petoja. Voidaan koittaa leikkiä myös niin, että on vain pari kasvia ja kasvinsyöjää ja loput ovat petoja. Keskustellaan siitä miksi tämä ei toimi, ruokaa ei riitä kaikille.
lajikortit
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Kasvien esikasvatus. Tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua.
Kasvatetaan syksyllä kouluniityiltä kerätyistä siemenistä taimia.
Laitetaan läpinäkyviin purkkeihin/laatikoihin/minigrip-pusseihin multaa ja kylvetään siemenet. Läpinäkyvistä on helppo seurata myös, mitä mullan alla tapahtuu.
Asetetaan kylvökset mahdollisimman valoisaan paikkaan ja kastellaan säännöllisesti.
Kun kasvit ovat itäneet sekä kasvaneet tarpeeksi suuriksi, niitä voi koulia erillisiin purkkeihin.
Seuratkaa kasvien kasvua ja kirjatkaa havainnot kasvien kasvun seuranta -lomakkeeseen.
Tarvikkeet:
lasipurkkeja/läpinäkyviä muovilaatikoita/minigrip-pusseja
multaa
syksyllä kerätyt siemenet
suihkepullo tai kastelukannu
kasvien kasvun seuranta -lomake
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla.
Havainnoikaa aluetta ottamalla siitä kuvia tabletilla tai 360-kameralla.
Tutkimusruudusta tutkittavia asioita:
Mitatkaa kasvien korkeuksia ja seuratkaa niiden kasvua. Merkitkää mittaustulokset havainnointilomakkeeseen. (materiaaleissa) Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Muodostakaa tuloksista diagrammi, josta voitte tutkia kasvien kasvun etenemistä.
Laskekaa, kuinka monta kasvin alkua näette tutkimusruudussa. Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Ottakaa pieni määrä maata purkkiin näytteeksi. Asettakaa ohut kerros maanäytettä valkoiselle alustalle. Tutkikaa maata digitaalisella mikroskoopilla. (Lainaamo)
Voitte tutkia maanäytteestä myös maaperän ph:n seuraavilla ohjeilla: https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2019/03/opinkirjo_teemakokonaisuus_metsa.pdf
Pihan eliöyhteistö, lajit ja ravintoketjut, lisääntyminen
Tarvikkeet:
YM:
S4 Oppilas tutustuu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Valmistakaa oppilaiden kanssa perhosbaareja ja viekää niitä kouluniitylle.
Voitte seurata perhosbaareissa käyviä perhosia: tunnistaa lajeja ja ottaa kuvia.
Tarvitset:
jogurtti-, lasi- tai säilykepurkki tai pieni puulaatikko
pala pesusientä tai kangasta
2 dl viinietikkaa
3 rkl siirappia tai fariinisokeria
Tarkemmat ohjeet perhosbaarin tekemiseen löydät:
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Viettäkää luokan tai koulun oma bongaa päivä pihalla tapahtuma, jossa tarkkaillaan koulupäivän tai esimerkiksi kahden oppitunnin ajan kouluniityn lähistöllä lintuja. Tarkoituksena on laskea, kuinka monta erilaista lintulajia näkee päivän aikana. Lintulajeja voi myös yrittää tunnistaa.
Bongauksessa voi hyödyntää myös linturetkikonetta.
Lisää materiaalia ja tietoa: Bongaa päivä pihalla
YM:
S4 Oppilas tutustu pihan eliöyhteisöihin: lajit, ravintoketjut ja lisääntyminen. Oppilas käyttää apuna tvt-laitteita.
S4 Oppilas havainnoi kevätluontoa ja tutkii kokeellisesti kasvien kasvua.
T12 Oppilas osaa käyttää ympäristöopin käsitteitä.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osaa tutkia luontoa.
Etsitään merkkejä lintujen pesinnästä ja havainnoidaan, mitä linnut tekevät.
Kohteeksi voi valikoitua kouluniityn ja koulun pihan lisäksi lähellä oleva järvi, lintutorni tai lähimetsä.
Lisätietoa, tehtäviä ja materiaalia lintuviikon sivuilla: Lasten lintuviikko
YM:
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
T9 Oppilas osaa retkeillä luonnossa tarkoituksenmukaisesti.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmioitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
Luonnon monimuotoisuus:
Oppilaat tekevät luonnon monimuotoisuuteen liittyvän tehtävän, johon löytyy ohjeet linkin takaa: vihrealippu.fi/luonnonkirjo/
Tehtävän jälkeen keskustellaan yhdessä, mitä tarkoittaa luonnon monimuotoisuus ja miksi niityt ovat tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle.
Tarvitset:
lasipurkkeja
Mikä on niitty?
Ulko-opetustuokio: mitä niityllä kasvaa? Katsotaan yhdessä opetuskuvaa.
tehtävä: Etsi lähiympäristöstä pyykkipojilla kiinnitettyjä lappuja. Lue lappujen tekstit. Jos tekstin väite pitää mielestäsi paikkansa, tuo se merkitylle alustalle. Joukossa on myös väitteitä, jotka eivät pidä paikkaansa.
Tämän jälkeen käydään tehtävä yhdessä läpi.
Pölyttäjät
Keskustellaan, että pölyttäjät ja hyönteiset tarvitsevat niityn kukkia.
Pölyttäjäviesti:
Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, kimalaiset ja mehiläiset.
Kummallakin joukkueella on oma emi-kukka.
Joukkueista yksi oppilas kerrallaan hakee yhden siitepölyn (hernepussi, käpy tms.) kerrallaan hede-kukalta ja tuo sen oman joukkueen emi-kukalle.
Viesti loppuu, kun kaikki siitepölyt on kerätty.
Viestin voittaja on se, joka sai enemmän siitepölyä kerättyä emi-kukalleen.
Tarvitset:
hernepusseja, pieniä palloja, käpyjä tms. pieniä esineitä siitepölyksi
hede- ja emikukkakortit
kartioita
YM:
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
T9 Oppilas osaa retkeillä luonnossa tarkoituksenmukaisesti.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmioitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
Etsintäkuulutus (https://ulkoluokka.fi/lajikortit/)
Valitaan opetettavat kortit ja laitetaan ne maahan.
Oppilaat jakautuvat pareittain tai ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle jaetaan pala paperia ja lyijykynä.
He päättävät mikä lajikorttien kasvi on kadoksissa ja tekevät siitä etsintäkuulutuksen. Etsintäkuulutusta varten mietitään:
Minkä näköinen laji on kadoksissa?
Mitä värejä siinä on näkyvissä?
Minkä kokoinen kasvi on?
Onko kasvilla jotain erityisiä tuntomerkkejä?
Lopuksi yritetään arvata toisten ryhmien etsintäkuulutuksien lajeja sekä etsitään kyseiset lajit niityltä ja otetaan kuva kasvista ja etsintäkuulutuksesta.
lajikortit
YM:
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
T9 Oppilas osaa retkeillä luonnossa tarkoituksenmukaisesti.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmioitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Samalla voi tutustua lintujen talvehtimiseen.
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
AI:
S3 Kirjoitetaan erilaisia fiktiivisiä ja non-fiktiivisiä tekstilajeja (kertomus, kuvaus, runo, tietoteksti, uutinen, arvostelu).
S3 Osallistutaan lehden tekemiseen.
T10 kannustaa ja ohjata oppilasta kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien tuottamista, myös monimediaisissa ympäristöissä
YM:
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmioitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
Kirjoitetaan luokan lehteen juttu kouluniitystä. Juttu voi olla tekstilajiltaan esimerkiksi tietoteksti, uutinen tai runo.
Yhdistetään ympäristöopin tietoa äidinkielen sisältöihin sekä harjoitellaan tiedonhakua.
YM:
T9 Oppilas osaa retkeillä luonnossa tarkoituksenmukaisesti.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmiöitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla.
Havainnoikaa aluetta ottamalla siitä kuvia tabletilla tai 360-kameralla.
Tutkimusruudusta tutkittavia asioita:
Mitatkaa kasvien korkeuksia ja seuratkaa niiden kasvua. Merkitkää mittaustulokset havainnointilomakkeeseen (materiaaleissa). Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Muodostakaa tuloksista diagrammi, josta voitte tutkia kasvien kasvun etenemistä.
Laskekaa, kuinka monta kasvin alkua näette tutkimusruudussa. Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Kuinka montaa eri lajia havaitsette tutkimusruudussanne?
Löydättekö tutkimusruudulta ihmisen aiheuttamia jälkiä?
Pohtikaa havaintojenne perusteella, millaisia vaikutuksia niityillä on ympäristölle. Miksi niittyjä kannattaa suojella?
Tarvikkeet:
YM:
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
T9 Oppilas osaa retkeillä luonnossa tarkoituksenmukaisesti.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmioitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
Valmistakaa oppilaiden kanssa perhosbaareja ja viekää niitä kouluniitylle.
Voitte seurata perhosbaareissa käyviä perhosia: tunnistaa lajeja ja ottaa kuvia.
Tarvitset:
jogurtti-, lasi- tai säilykepurkki tai pieni puulaatikko
pala pesusientä tai kangasta
2 dl viinietikkaa
3 rkl siirappia tai fariinisokeria
Tarkemmat ohjeet perhosbaarin tekemiseen löydät:
YM:
S4 Oppilas pohtii ympäristössä toimimisen oikeuksia, velvollisuuksia ja vaikutuksia.
T9 Oppilas osaa retkeillä luonnossa tarkoituksenmukaisesti.
T12 Oppilas kykenee kuvaamaan ympäristön ilmioitä ympäristöopin käsittein.
T15 Oppilas kykenee alustavaan ekologiseen ajatteluun. Oppilas osaa tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas osoittaa alustavaa ympäristötietoisuutta.
Viettäkää luokan tai koulun oma bongaa päivä pihalla tapahtuma, jossa tarkkaillaan koulupäivän tai esimerkiksi kahden oppitunnin ajan kouluniityn lähistöllä lintuja. Tarkoituksena on laskea, kuinka monta erilaista lintulajia näkee päivän aikana. Lintulajeja voi myös yrittää tunnistaa.
Bongauksessa voi hyödyntää myös linturetkikonetta.
Lisää materiaalia ja tietoa: Bongaa päivä pihalla