T2 Oppilas oppii:
luokittelemaan eliöitä eliökuntiin ja eliöryhmiin sekä antamaan esimerkkejä ryhmien tyypillisistä piirteistä
kuvailemaan eri eläinryhmien perusrakenteita ja elintoimintoja
T11 Oppilas oppii antamaan esimerkkejä miten omat valinnat vaikuttaa ympäristöön.
T12 Oppilas kiinnostuu luonnosta ja sen ilmiöistä ja hänen luontosuhteensa vahvistuu.
T14 Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Merkatkaa niitylle noin 1m x 1m kokoinen alue kepeillä ja narulla.
Havainnoikaa aluetta ottamalla siitä kuvia tabletilla tai 360-kameralla.
Tutkimusruudusta tutkittavia asioita:
Mitatkaa kasvien korkeuksia ja seuratkaa niiden kasvua. Merkitkää mittaustulokset havainnointilomakkeeseen. (materiaaleissa) Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Muodostakaa tuloksista diagrammi, josta voitte tutkia kasvien kasvun etenemistä.
Tehkää samat havainnoinnit ja dokumentoinnit kerran viikossa esimerkiksi kuukauden ajan. Verratkaa tuloksia toisiinsa.
Ottakaa pieni määrä maata purkkiin näytteeksi. Asettakaa ohut kerros maanäytettä valkoiselle alustalle. Tutkikaa maata digitaalisella mikroskoopilla. (Lainaamo)
Voitte tutkia maanäytteestä myös maaperän ph:n seuraavilla ohjeilla: https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2019/03/opinkirjo_teemakokonaisuus_metsa.pdf
Tarvikkeet:
T2 Oppilas oppii:
luokittelemaan eliöitä eliökuntiin ja eliöryhmiin sekä antamaan esimerkkejä ryhmien tyypillisistä piirteistä
kuvailemaan eri eläinryhmien perusrakenteita ja elintoimintoja
T11 Oppilas oppii antamaan esimerkkejä miten omat valinnat vaikuttaa ympäristöön.
T12 Oppilas kiinnostuu luonnosta ja sen ilmiöistä ja hänen luontosuhteensa vahvistuu.
T14 Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Samalla voi tutustua lintujen talvehtimiseen.
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
T2 Oppilas oppii luonnonmaisemien syntyyn vaikuttavia tekijöitä maapallolla
T4 Oppilas oppii miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan ja miten ihmistoiminta aiheuttaa ympäristöongelmia maapallolla (ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuus).
T11 Oppilas oppii arvostamaan luonnon monimuotoisuutta maapallolla sekä miten voi osallistua ja vaikuttaa luonnonvarojen kestävään käyttöön ja globaalien ympäristöongelmien ratkaisemiseen.
T13 Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.
S6 Perehdytään ympäristönmuutoksiin, erityisesti ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen.
S4 Tarkastellaan oman kotiseudun erityispiirteitä sekä Suomen maisema-alueita. Tehdään kenttätutkimuksia omassa lähiympäristössä. Osallistutaan oman lähiympäristön monimuotoisuuden vaalimiseen sekä sen viihtyisyyden ja turvallisuuden suunnitteluun ja parantamiseen. Tutkitaan esimerkkien avulla maailman eri alueiden luonnon- ja kulttuurimaisemia.
T11 Oppilas osaa kirjoittaa kertovia ja kuvaavia tekstejä ja valitsee tekstilajiin ja tilanteeseen sopivat ilmaisutavat.
Kouluniittyä voi hyödyntää eri tekstien aiheena. Niitystä voi kirjoittaa esimerkiksi:
tietotekstit niitystä, niittyjen lajeista, niityn hoidosta, niityn merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle
runo
uutinen
mielipidekirjoitus
monimediaiset tekstit
T1 Oppilas osaa havainnoida taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttää monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä.
T3 Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä.
T11 Oppilas osaa ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen sekä osaa vaikuttaa kuviensa avulla.
Kouluniityllä olevia kasvilajeja voi hyödyntää kuvataiteen inspiraationa. Kouluniittyä voi havainnoida ja näiden havaintojen perusteella tehdä kuvataiteen työn haluamallaan tekniikalla.
Kouluniitylle voi tehdä erilaisia ulos soveltuvia taideteoksia.
Kouluniittyä voi kuvata ja harjoitella kuvanmuokkausta.
T1 Oppilas osaa suunnitella työskentelyään: ideoida, tutkia ja kokeilla yritteliäästi
T2 Oppilas osaa asettaa käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteitaan, toteuttaa niiden perusteella kokonaisen käsityöprosessin sekä arvioida oppimistaan.
T3 Oppilas osaa käyttää monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä osoittaa innovaatiokykynsä kehittyneen.
T6 Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.
hyönteishotellit
ympäristötaideteos
BioBlitz
Tavoitteet (OPS):
S4 Opetukseen sisällytetään kasvien kasvatusta. Tutkitaan kasvien ja sienten rakenteita, elintoimistoja ja elinympäristöjä eliöiden rakenteita, elintoimintoja ja elinympäristöjä.
T2 Oppilas oppii kuvailemaan kasvien ja sienten perusrakenteita ja elintoimintoja.
T3 Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään miten se näkyy erilaisina rakenteina (kasvit), että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta sekä selittämään eliöiden välisiä vuorovaikutus- ja syy-seuraussuhteita.
T8 Oppilas oppii työskentelemään maastossa ja laboratoriossa, käyttämään biologian tutkimusvälineistöä sekä hakemaan biologista tietoa sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Ohjeet:
Bioblitz=lajikartoitustapahtuma, jonka tarkoituksena on tietyn ajan esim. yhden vuorokauden aikana löytää ja tunnistaa tietyltä alueelta mahdollisimman monta lajia.
Järjestäkää luokan kesken oma kouluniityn Bioblitz-tapahtuma, jossa kartoitatte niityn lajistoa. Lajikartoitustapahtuma voi kestää yhdestä oppitunnista koko koulupäivään.
Lisätkää havainnot iNaturalistiin. Ohje iNaturalistin käyttöön löytyy materiaaleista. iNaturalistiin kirjataan havaintoja mm. kasvi- ja hyönteislajeista. Muut harrastajat ja asiantuntijat voivat tunnistaa iNaturalistiin kirjattuja havaintoja ja lajeja. Tunnistetut havainnot tallentuvat Suomen lajitietokeskukseen www.laji.fi Näin olette mukana luomassa kansalaistiedettä.
Materiaalit:
S4 Opetukseen sisällytetään kasvien kasvatusta. Tutkitaan kasvien ja sienten rakenteita, elintoimistoja ja elinympäristöjä eliöiden rakenteita, elintoimintoja ja elinympäristöjä.
T2 Oppilas oppii kuvailemaan kasvien ja sienten perusrakenteita ja elintoimintoja.
T3 Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään miten se näkyy erilaisina rakenteina (kasvit), että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta sekä selittämään eliöiden välisiä vuorovaikutus- ja syy-seuraussuhteita.
T8 Oppilas oppii työskentelemään maastossa ja laboratoriossa, käyttämään biologian tutkimusvälineistöä sekä hakemaan biologista tietoa sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Vietetään luokan tai koulun oma talvilintujen pihabongaus, jossa havainnoidaan tunnin ajan esimerkiksi kouluniityn ympäristöä ja bongaillaan, mitä lintuja siellä näkyy.
Tutustutaan eri lintuihin ja pohditaan, miten kouluniitty vaikuttaa lintujen talvehtimiseen ja esiintymiseen (niityt lisäävät lintujen määrää ja monimuotoistaa lajistoa).
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
T4 Oppilas oppii miten ihmistoiminta aiheuttaa ympäristöongelmia maapallolla (ympäristön myrkyttyminen, ilmastonmuutos) sekä ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen (kestävä kehitys ja biotalous).
T11 Oppilas oppii, miten voi osallistua ja vaikuttaa kestävän tulevaisuuden toteutumiseen.
T13 Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.
T11 Oppilas osaa kirjoittaa pohtivia, ohjaavia ja kantaa ottavia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä.
T12 Oppilas harjoittelee tekstien tuottamista yhdessä muiden kanssa.
Kouluniittyä voi hyödyntää eri tekstien aiheena. Niitystä voi kirjoittaa esimerkiksi:
tietotekstit niitystä, niittyjen lajeista, niityn hoidosta, niityn merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle
runo
uutinen
mielipidekirjoitus
monimediaiset tekstit
Kouluniityllä olevia kasvilajeja voi hyödyntää kuvataiteen inspiraationa. Kouluniittyä voi havainnoida ja näiden havaintojen perusteella tehdä kuvataiteen työn haluamallaan tekniikalla.
Kouluniitylle voi tehdä erilaisia ulos soveltuvia taideteoksia.
Kouluniittyä voi kuvata ja harjoitella kuvanmuokkausta.
hyönteishotellit
ympäristötaideteos
T12 Oppilas kiinnostuu luonnosta ja sen ilmiöistä sekä hänen luontosuhteensa vahvistuu.
T14 Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Lisää materiaalia ja tietoa: Pihabongaus
T2 Oppilas oppii luonnonmaisemien syntyyn vaikuttavista tekijöistä Suomessa.
T9 Oppilas oppii seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä ja Suomessa sekä havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia (lähiympäristön kenttätutkimukset).
T11 Oppilas oppii vaalimaan oman lähiympäristönsä luontoa ja rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja omassa lähiympäristössään.
Lähiympäristön kenttätutkimus
Luonnon monimuotoisuus
T8 Oppilas osaa hakea ja käyttää erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa.
T10 Oppilas osaa tuottaa erilaisia tekstejä.Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä, myös monimediaisesti.
Kouluniittyä voi hyödyntää eri tekstien aiheena. Niitystä voi kirjoittaa esimerkiksi:
tietotekstit niitystä, niittyjen lajeista, niityn hoidosta, niityn merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle
runo
uutinen
mielipidekirjoitus
monimediaiset tekstit
Kouluniityllä olevia kasvilajeja voi hyödyntää kuvataiteen inspiraationa. Kouluniittyä voi havainnoida ja näiden havaintojen perusteella tehdä kuvataiteen työn haluamallaan tekniikalla.
Kouluniitylle voi tehdä erilaisia ulos soveltuvia taideteoksia.
Kouluniittyä voi kuvata ja harjoitella kuvanmuokkausta.
hyönteishotellit
ympäristötaideteos