Ympäristökasvatuksen vuosikello
Ympäristökasvatuksen vuosikelloa voi käyttää asioiden ja teemojen laajempaan käsittelyyn.
Elokuu
-9.8. Tove Janssonin päivä, suomalaisen taiteen päivä
Tutustukaa muumikirjoihin, sarjakuviin tai elokuviin
suunnitelkaa oma muumimuki
-Suomen luonnon päivä, Elokuun viimeinen lauantai
Pieni metsäretki. Mahdollisuuksien mukaan voi järjestää metsän antimien maistelutilaisuuden (mustikka, vadelma, puolukka, pihlajanmarja) Lapset voivat itse kerätä marjoja. Samalla tulee käytyä läpi jokamiehenoikeuksia sekä syötäviä marjoja. Jokaisen oikeuksista löytyy kiva video katseltavaksi ja keskusteltavaksi ennen retkeä.
Mustikkapiirakka on Suomen luonnon päivän virallinen leivonnainen. Kerätkää yhdessä mustikoita ja leipokaa Suomen luonnon päivän mustikkapiirakka. Mustikan lehdistä voi keittää myös teetä, joukkoon sopivat esimerkiksi vadelman ja mustaherukan lehdet. Vinkki: Jos piirakan leipomiseen ei ole tiloja tai aikaa, mustikat maistuvat sellaisenaan tai vaikka sokerin ja maidon kanssa! Vinkki: Pienimpien retkeilijöiden mielikuvituksella voidaan kattaa myös hieno juhlapöytä metsän asukkaille sammalmättäälle tai kalliolle luonnonmateriaaleista.
Sibeliusboksi: Tiesitkö, että Suomen arvostetuin säveltäjä Jean Sibelius kantoi mukanaan tulitikkurasiaa, johon hän oli kerännyt mukaansa palan suomalaista metsää? Näin hänellä oli taskussaan pieni rasia, jonka sisältöä nuuhkaisemalla saattoi karata kirjoituspöydän ääreltä takaisin suomalaisten honkien suojaan. Mitä teidän Sibeliusboksinne voisi sisältää? Millaiset pienet luonnosta kerätyt esineet tuovat mieleen kivoja muistoja luonnosta? Onko se jotain mikä tuoksuu? Jotain mikä tuntuu mukavalta kädessä (esimerkiksi sileä kivi)? Jotain mikä näyttää kauniilta? Jotain, mistä tulee mieleen jokin hauska luonnossa tapahtunut asia? Esineitä kerätessäsi muistathan jokamiehenoikeudet (esimerkiksi sammaleen keräämiseen tarvitaan maanomistajan lupa)! Tee näin: Kerätkää tyhjiin tulitikkurasioihin luonnosta muistoja tuovia luonnonesineitä. Kaikkien esineiden täytyy mahtua tulitikkuaskiin, joten esineet pitää valita huolella. Esineitä voi myös (tarvittaessa aikuisen avustuksella) leikata pienemmäksi (esimerkiksi irrottaa kävyn suomun tai lyhentää oksaa sopivan mittaiseksi). Lopuksi kaikki pääsevät esittelemään, miksi valitsivat juuri kyseiset esineet. Vinkkejä: Rasioita voi koristella maanläheisin värein ja luonnon materiaalein, tutustua Sibeliukseen, opiskella jokamiehenoikeuksia, puhua luontosuhteesta tai tehdä Sibeliusboksista Suomen luonnon päivän ”kortin” kotiinviemisiksi. Sibeliusboksien sisällöt tarinoineen voi koota koko ryhmän yhteiseksi tauluksi, josta tarkastellaan, miten erilaisia pieniä esineitä luonnosta löytyykään ja miten monenlaisia kivoja muistoja luontoon voi liittyä.
-Valtakunnallinen sienipäivä 30.8.
Tutustutaan sieniin lajikorttien avulla. Kerrotaan sienistä parin kanssa tarinoita. Leikkikorttien ensimmäisen leikin mukaisesti.
Herkkusieni leikki (myrkkysieni -leikin idealla). Tutustutaan eri sienilajeihin, sovitaan mikä kerättävistä sienistä on herkullinen. Yksi leikkijöistä alkaa kerätä sieniä ja lasketaan kuinka monta sientä hän ehtii kerätä, ennen kuin poimii herkkusienen. Tavoitteena löytää herkkusieni mahdollisimman nopeasti.
-Puunhalausviikko, elokuun viimeinen kokonainen viikko
Puuhippa: puuta halaamalla on turvassa. Tutustutaan eri puulajeihin lajikorteista. Valitaan lähimetsästä puut, jotka ovat turvapaikkoja. Halaamalla turvapuuta hippa ei voi ottaa kiinni.
Tutustukaa https://www.freeed.com/articles/14639/tiedatko-taman-puista materiaaliin ja puun halaamisen hyötyihin.
-Nuku yö ulkona elokuun viimeinen lauantai
Päiväunet tai rentoutumishetki ulkona. Lapset voivat tuoda oman makuualustan kouluun tai etsitään ulkoa sopivan pehmeä kohta, jossa levätä.
Luontokolo: Harjoitellaan omasa rauhassa olemista. Aluksi voidaan vain kääntyä piirissä ympäri ja olla hetki omien ajatusten parissa. Myöhemmin lapsi etsii oman paikan luonnosta, jossa hänen on hyvä olla. Harjoitusta on hyvä tehdä usein ja toistuvasti.
Metsäjooga: Harjoitellaan rauhoittumaan metsässä erilaisten joogaliikkeiden avulla. Tullaan tietoisiksi metsäalustasta ja harjoitetaan tasapainoa
Syyskuu
-7.9. Uhanalaisten eläinlajien päivä
Arvaa, mikä eläin olen? Ilo kasvaa ulkona leikkikortti & lajikortit. Uhanalaisiin eläimiin tutustumista draaman kautta. Esitetään uhanalaista eläintä pantomiimin tavoin ja muut yrittävät arvata eläimen.
Hippa -leikki. Valitaan tutustuttavat uhanalaiset eläimet ja sovitaan, miten ne jäävät hipassa kiinni ja miten nämä eläimet voidaan pelastaa. Esimerkiksi norsulle tulee kärsä ja kilpikonna menee maahan mykkyräksi, kun jää kiinni.
-8.9. Readhour 19-20
koko Suomen lukutunti.
-Viikko 37 Liikenneturvallisuus
Liikennemerkkibongaus. Liikennemerkkibongaus on harjoitus, jossa havainnoidaan liikennemerkkien käyttöä liikenneympäristössä sekä pohditaan liikenteenohjauksen merkitystä tienkäyttäjille.
Pysähdy, kuuntele, katsele, kävele - turvallisen tienylityksen leikki. Leikkikokonaisuus eri aisteille liikenteen havainnointiin liittyen.
Mikä kulkumuoto olen? -leikki. Pantomiimi leikki eri kulkuneuvoista ja niihin liittyvistä ohjeista.
-16.-22.9. Liikkujan viikko, auton vapaapäivä
Kotipihakävely / Lähiympäristön lempipaikkakävely Kysykää huoltajilta lupa osoitetietojen käyttöön tehtävässä. Suunnitelkaa kotipiha/lähiympäristöjen järjestys kävelyillä. Aloittakaa lyhyemmästä lempipaikkakävelystä.
-Viikko 37 Valtakunnallinen hävikkiviikko
Ruokahävikin seuranta. Tehkää yhteistyötä keittiön kanssa ja seuratkaa koulun ja päiväkodin ruokahävikkiä konkreettisin keinoin. Mitä voisimme tehdä toisin? Ruokahävikkiviikko
Nujerra ruokahävikki kotitaloustunnilla voi kokeilla erilaisia hävikkiruokia reseptien avulla
-22.9. tai 23.9. Syyspäivän tasaus
Pohjoinen-päiväntasaaja-etelä -leikki. Leikitään maa-meri-laiva idealla auringon kulkua välillä pohjoinen napapiiri - (kravun kääntöpiiri) - päiväntasaaja - (kauriin kääntöpiiri) - eteläinen napapiiri.
Lokakuu
-1.10. Maailman kasvisruokapäivä
Etsitään netistä erilaisten kasvisruokien reseptejä.
Järjestetään kasvisten maisteluraati.
Porkkanat ja punajuuret - leikki (Rotat ja revot): Leikkialue kolmeen osaan. Leikkijät jaetaan kahteen osaan, porkkanat ja punajuuret. Leikkijät seisovat keskiviivan molemmin puolin jonossa. Jos leikinjohtaja huutaa porkkanat, yrittävät porkkanat juosta keskiviivan yli omaan päätyynsä. Punajuuret toimivat kiinniottajina. Porkkanan jäädessä kiinni muuttuu tämä punajuureksi. Aina ennen uutta huutoa palataan keskiviivalle alkuasetelmaan. Leikki loppuu viimeistään silloin kun toiselta puolelta loppuvat leikkijät.
Lauluja kasvispäivään. Popsi popsi porkkanaa, Kukkuu, kukkuu pikkulanttu nukkuu, Äidin kasvimaalla
Ravintoketju -leikki. Leikin avulla nähdään hyvin kasvisten ja lihatuotteiden suhde.
-4.10. Eläinten päivä
Eläinten cocktailkutsut Leikkiohje löytyy ulkoluokka tehtäväkorteista. Valitaan yhdessä eri eläimiä esimerkiksi nisäkkäitä. Jokaiselle jaetaan yksi kortti, tästä lajinimestä tulee leikkijän sukunimi esim. Karhu. Lähdetään esittäytymään toisille kätellen Hyvää päivää! Minä olen Kaisa Karhu. Kuka sinä olet? Esittäytymisen jälkeen kortteja vaihdetaan.
Eläinten karnevaali: Kuunnellaan Camille Saint-Saënsin Eläinten karnevaalista otteita ja pohditaan mikä eläin kulloinkin on kyseessä. Tehdään oma eläinten karnevaali luontosoittimilla. Aluksi voi pohtia,mitä eläimiä karnevaaliin otetaan mukaan. Luontosoittimilla voi soittaa rytmejä esimerkiksi eläinten kulkutavan mukaan (nopea, hidas) tai eläinten koon mukaan (kevyt, raskas).
Eläinten olympialaiset. Tutkitaan eläinten erilaisia ennätyksiä, esim. jäniksen loikan pituus, etanan hitaus, karhun nopeus, ilveksen hiipiminen, muurahaisen voimat. Kokeillaan onnistuuko nämä samat taidot ihmisiltä ja kisaillaan eläimiä vastaan.
-10.10. Aleksis Kiven päivä, suomalaisen kirjallisuuden päivä
-11.10. Kansainvälinen tyttöjen päivä
-Viikko 41 Energian säästöviikko
Energia agentit. Agenttikorttia voi käyttää yksin tai ryhmässä.
Tutustutaan STEKin videoon, mistä sähkö tulee. Tämän jälkeen näytellään sama luokan kanssa. Aloittaja menee kuvaan ja sanoo: Minä olen esim. talo. Seuraava tulee ja sanoo: “Minä olen valo, joka valaisee talon.” Leikki jatkuu, kunnes koko sähkön kiertokulku on tullut mukaan. Pienemmille voi tehdä valmiiksi käsikirjoituksen valmiilla vuorosanoilla.
Koodauspeli: Etsitään luonnosta pareittain molemmille samanlaisia asioita yhtä monta, esim. molemmilla on yksi koivun lehti, yksi kivi ja yksi männyn käpy. Asetutaan parin kanssa istumaan selät vastakkain, molemmilla on edessään alusta tai rajattu alue maasta. Toinen pareista kertoo mihin asiat sijoitetaan, esim. kivi keskelle, lehti oikeaan laitaan, käpy kiven alapuolelle. Ruutualustalla voi käyttää myös koordinaatistokoodeja. Peliä voi jatkaa esim laivan upotuksena, tai liikuttamalla asioita alustalla koodin mukaan.
Sähkölä energiamurros videoissa tutustutaan erilaisiin sähköntuotantotapoihin. Videot ja tehtävät sopivat yläkoulu ikäisille sekä 2. asteelle.
Sähkölä ilmastotalkoot on nettipohjainen peli. Pelin viesti on, että fiksuilla uusiutuvan ja älykkään energian investoinneilla voidaan saada aikaan paitsi päästövähennyksiä myös taloudellisia säästöjä.
-15.10. Maailman käsienpesupäivä
Pöpötaidetta. Tiputetaan paperille pisara vesiväriin kastettua vettä, puhalletaan pisaraa pillillä paperille. Annetaan kuivua. Lopuksi piirretään pöpölle silmät, nenä, suu, kädet ja jalat. Mitä lapset haluavatkaan pöpölle piirtää.
Pöpö kiertämään - leikki. Leikkijät muodostavat piirin. Yksi leikkijöistä värjää kätensä sormivärillä. Hän kättelee vieressään olevaa. Tämä kättelee seuraavaa ja kättely etenee, kunnes viimeinenkin leikkijä on kätelty. Lopuksi katsotaan käsiä ja todetaan, että pöpöt leviävät samalla tavalla. Siispä käsipesulle.
-16.10. Maailman ruokapäivä
Kirjoitetaan ja kuvitetaan resepti omasta lempiruuasta.
Keskustellaan kouluruuasta. Jokainen voi kertoa oman lempiruokansa koulussa.
-20.10. Maisemapäivä
Maisemamaalaus: Valitaan jokin lähiympäristön maisema ja pyritään maalamaan sen värit akvarellipaperille laveeraten. Yksityiskohtia voi halutessaan piirtää työn kuivumisen jälkeen.
• Maisemakehykset: Askarrellaan kehykset, joiden kanssa voi mennä haluamaansa paikkaan. (Omasta mielestä kaunis maisema) Otetaan kuvia maisemasta kehyksen kanssa.
-24.10. Yk:n päivä
Yhteistyörata: Tarvitaan sanko ja vettä (tai muuta sisältöä), naruja, kaksi vannetta Vanteet laitetaan sopivan etäisyyden päähän toisistaan merkkaamaan reitin lähtö- ja loppupistettä. Sanko täytetään vedellä, ja sen ripaan kiinnitetään yhtä monta narua kuin leikkiin osallistuvia lapsia on. Lapset asettuvat lähtöpisteeseen, ja jokainen lapsi ottaa yhden sankoon kiinnitetyistä naruista käteensä. Lasten on yhdessä saatava kuljetettua sanko ensimmäisen vanteen luota toiselle niin, että vesi ei kaadu maahan. Leikissä tarvitaan paljon yhteistyötä, koska lasten on yhdessä mietittävä esimerkiksi sitä, kuka vuorollaan pitää naruaan tiukemmalla ja kuka löysemmällä sangon kaatumisen estämiseksi. Jos leikkiä halutaan vaikeuttaa, vanteiden väliin voi rakentaa esteradan esimerkiksi asettamalla maahan erilaisia esineitä, jotka lasten on kierrettävä tai ylitettävä. Isommat lapset voivat myös itse suunnitella reitin ja päättää, mitä sangossa kuljetetaan.
Ruuhkaa liikenteessä - leikki: Tässä harjoituksessa oppilaat ovat autoja ja opettaja toimii liikenteenohjaajana. Liikenteenohjaaja kertoo autoille millä vaihteella he voivat liikkua luokkatilassa ja autot vaihtavat vaihteelta toiselle ohjaajan ohjeiden mukaan. Anna ohjeeksi liikkua äänettömästi ja toisiin törmäilemättä. Näytä ensin itse esimerkki, kuinka liikutaan ykkösvaihteella (liioitellun ”hitaa-aaat liik-keeeet”), millaista on kakkosvaihteen vauhti ja kuinka kiire autoilla on nelosvaihteella (pikakävely). Lähetä autot matkaan ja vaihtele eri vaihteita niin, että oppilaat pääsevät kokeilemaan useampaan kertaan eri nopeuksia. Lopuksi, kun eri vaihteilla kulkemista on kokeiltu, pyydä oppilaita kertomaan esimerkiksi sormilla äänestämällä, millä vaihteella oli hauskin liikkua, millä hankalin JA millä vaihteella oli helpoin liikkua niin, että ehtii huomioida toiset. Tässä keskustelussa päädytään luontevasti puhumaan myös siitä, kuinka tärkeää hidastaminen on monissa muissakin tilanteissa; toisten huomioiminen (läsnäoleva kuuntelu sekä auttaminen tarvittaessa) ja toisaalta myös ristiriitojen ehkäisy helpottuu kovasti kun kohtaamisiin on aikaa.
-Viikko 43 Reilun kaupan viikko
Epäreilu peli: Ryhmän tehtävä on leikata 10 sentin mittaisia pätkiä lankarullasta. Yhdelle ryhmälle annetaan viivotin, muut joutuvat leikkaamaan ilman mittaa. Puolessa välissä peliä opettaja muuttaa sääntöjä, ryhmien, joilla ei ole viivoitinta tuleekin leikata 20 sentin mittaisia pätkiä. Lopuksi opettaja tarkistaa tulokset. Keskusteluna: oliko peli reilu? Miksi ei? Tämän jälkeen voidaan keskustella kehitysmaiden tilanteesta. Onko kilpailu reilua, jos toisilla on käytössään paremmat välineet? (Reilukauppa.fi toimintavinkit kouluille)
Marraskuu
-6.11. Ruotsalaisuuden päivä, Kustaa Aadolfin päivä
-Marraskuun toinen sunnuntai Isäinpäivä
Aineettomat lahjat isälle
-11.11. Pohjoismainen ilmastopäivä
Ympäristöleikki. Leikitään värileikin tapaan. Kysytään erilaisista ympäristöteoista ja miten saa liikkua, jos ne toteutuvat. Esimerkiksi “söi tänään lautasen tyhjäksi, saa ottaa pupun loikan eteenpäin”.
-Viikko 47 Euroopan jätteen vähentämisviikko
Jätebingo. Kuvamateriaali bingon jätteistä
Roskien keräysretki lähiympäristössä
Lajitteluhippa. Tarvitaan leikkialue ja jätteiden kuvia. Yksi lapsista on Kaatsi-Kake, joka yrittää ottaa jätteitä(lapsia) kiinni. Jätteet yrittävät ehtiä omaan lajittelupisteeseen. Kiinniotetut kertovat mitä jätettä edustavat, jos Kaatsi-Kake saa kiinni, joutuu kiinni otettu kaatopaikalle. Lisähaastetta voidaan lisätä nimeämällä Jäte-Jakeja, jotka voivat pelastaa jätteitä kaatopaikalta pois viemällä heidät oikeaan lajittelupisteeseen.
Lajittelu leikki (maa-meri-laiva). Valitaan lajiteltavat asiat esimerksiksi biojäte-muovi-kartonki ja mennään oikeaan kohtaan huudettavan jätteen kohdalla. Esimerkiksi huudetaan banaani ja leikkijöiden tulisi juosta biojätteen kohdalle.
Stormossen sivuilta löytyy paljon erilaisia tehtäviä jätteiden laijitteluun sekä vinkkejä roskaretkeen.
-20.11. Lapsen oikeuksien päivä
Qr-suunnistus. (Koulu)
Toiveiden viikko. Lapset saavat suunnitella ja toivoa ulkotoimintaa.
Suunnitelkaa ainakin yksi lapsen oikeuksien viikon vietto toiminta ulos.
-Älä osta mitään- päivä marraskuun viimeinen perjantai
Draama harjoitus: Tehdään mielikuvitusostoksia ja esitetään niitä pantomiiminä.
Aineeton lahja: Mietitään ja valmistetaan aineettomia joululahjoja. Esimerkkejä aineettomista lahjoista: Siivouslahja mummolle, aamupala äidille, elokuva ystävän kanssa, auton imurointi isälle.
-Ulkoluokkapäivä
Mestarit metsässä -rata. 1-6 luokkalaisille suunniteltu rata lähiympäristöön. Uuden oppimista luonnosta ja lähiympäristöön tutustumista, yhteishengen vahvistamista sekä elämyksellisiä kokemuksia. Suunniteltu kesto noin 2,5-3h.
Joulukuu
-5.12. Maailman maaperäpäivä
Tutustu lähimpäristön erilaisiin maaperiin retkillä. Miten eri vuodenajat vaikuttavat niihin?
-6.12. Itsenäisyyspäivä
- 10.12. Ihmisoikeuksienpäivä
Ihmisoikeusmuistipeli: Voidaan pelata ulkona kun kortit on laminoitu tai muovitaskuissa. Opettaja voi antaa parin, jonka oppilas etsii metsästä tms. ulkoympäristöstä.
-21.-22.12. Talvipäivän seisaus
Pohjoinen-päiväntasaaja-etelä -leikki. Leikitään maa-meri-laiva idealla auringon kulkua välillä pohjoinen napapiiri - (kravun kääntöpiiri) - päiväntasaaja - (kauriin kääntöpiiri) - eteläinen napapiiri.
Tammikuu
-Luontoliiton talviseuranta
Talviseuranta kutsuu havainnoimaan talven etenemistä tarkkailemalla lumen ja jään muutoksia sekä talvella esiintyviä eläinlajeja.
-29.1. Kansallinen hiihtopäivä
Tehdään hiihtoretki. Mahdollisuuksien mukaan eväät mukaan ja niiden syöminen nuotiolla. Hiihtoretken aikana tutustutaan hiihdon eri tekniikoihin ja varustukseen.
-Tammikuun viimeinen viikko, Lintujen pihabongaus
Tutustutaan eri talvilintuihin ja pyritään bongaamaan mahdollisimman monta lintua pihalta. Lomakkeita löytyy valmiina
Tehdään linnuille talikakkuja.
Helmikuu
-2.2. Vihreän lipun& Toinen toista päivä
Vihreän lipun omaan juhlapäivään kuuluu ”toinen toista” -sanaleikin mukaisesti yhdessä tekeminen ja toinen toisensa muistaminen – kestävästi Vihreän lipun periaatteita noudattaen.
-2.2. Maailman kosteikko päivä
Tutustutaan eri suo tyyppeihin ja suon kasveihin.
Tutustutaan luonnonsuojeluun. Valitaan omasta lähimetsästä tai pihalta alue, jota halutaan suojella, rajataan alue ja pohditaan miksi juuri se alue on suojelemisen arvoinen.
-5.2. Runebergin päivä
Ryhmärenki sivustolta löytyy paljon Runeberg-aiheisia tehtäviä. Tehtävät sopivat isommille oppilaille.
-6.2. Saamelaisten kansallispäivä
samediggi - sivustolta voi tilata video-oppitunteja saamen kieleen sekä tutustua mm. saamelaiskäräjiin.
revontulet, noitarumpu
-8.2. Lainan päivä (kirjasto)
Tehdään retki kirjastoon.
Kirjojen vaihtotori koululle
-Helmikuun toinen sunnuntai Lukurauhan päivä
-11.2. 112-päivä
-14.2. Ystävänpäivä
aineettomat ystävänpäivälahjat
-20.2. Kansainvälinen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden päivä
Vaatevallankumous: Perehdytään vaateteollisuuden yritysvastuuseen, otetaan selvää mistä omat vaatteet tulevat, tutustutaan tarkemmin vaateteollisuusmaihin ja harjoitellaan kansalaisaktiivisuutta ja vaikuttamista käytännössä.
-Helmi-maaliskuun puoliväli, Ulkona kuin lumiukko
Suomen ladun järjestämä kampanja
Lumiukon tekemisen oheen voi helposti lisätä esim. geometriaa. Arvioidaan pallon säde, ympärysmitta tai massa. Mitataan nämä samat asiat. Samalla voi keskustella ilmastonmuutoksesta,kuinka talvi on lyhentynyt ja lunta ei välttämättä joka vuosi ole. Mitä itse voisi tehdä hillitäkseen ilmastonmuutosta.
-28.2. Kalevalan päivä, suomalaisen kulttuurin päivä
Ryhmärenki runovisat
-laskiainen, 7 viikkoa ennen pääsiäistä
Maaliskuu
-3.3. Maailman luontopäivä
Hyvien tekojen keko. Mitä hyvää olet tehnyt luonnon hyväksi lähiaikoina? Kerätkää luonnonesineitä ja jokainen saa omalla vuorollaan kertoa hyvän teon ja laittaa luontoesineen yhteiseen kekoon. Kuinka suuren keon saatte rakennettua?
-8.3. Naistenpäivä
-17.3. Tulevaisuuspäivä
-19.3. Minna Canthin päivä, tasa-arvon päivä
-19.3. Kirjaston päivä
-20.3. Kevätpäiväntasaus, onnellisuuden päivä
Pohjoinen-päiväntasaaja-etelä -leikki. Leikitään maa-meri-laiva idealla auringon kulkua välillä pohjoinen napapiiri - (kravun kääntöpiiri) - päiväntasaaja - (kauriin kääntöpiiri) - eteläinen napapiiri.
Onnellisuuden taideteos. Tehkää yksin, kaksin tai pienryhmissä onnellisuus taideteokset luonnonmateriaaleista. Mikä saa sinut onnelliseksi? Järjestäkää onnellisuus taidenäyttely.
-21.3. Maailman metsäpäivä
20 ideaa, mitä tehdä metsäretkellä. Valitkaa yksi tai useampi ja toteuttakaa idea metsäretkellänne.
Kevään tähti. Pedagoginen ulkopeli (Pohjautuu peliin Afrikan tähti)
Luontoliiton kevätseuranta kannattaa aloittaa viimeistään tässä kohtaa
-22.3. Maailman vesipäivä
Tutustukaa lähiympäristön vesistöön. Ottakaa tutkimusvälineitä mukaan retkelle, mitä vedestä löytyy?
Veden kiertokulku -leikki. Leikkijät jaetaan kolmeen eri rooliin meri, joki ja pilvi. Kaikilla rooleilla on oma ääni. Kun kaksi samaa roolia kohtaavat, pelataan kivi-paperi-sakset, jonka voittajana merestä tulee pilvi, pilvestä joki ja joesta meri.
Vesipisara taiteilu. Vesiväreillä tehtävä pisarataideteos. Tiputa erivärisiä pisaroita paperiin siveltimellä tai pipetillä ja levitä pisarat kääntelemällä paperia.
-Maaliskuun viimeinen lauantai Earth hour
Viettäkää ryhmän oma earth hour
Huhtikuu
-7.4. Maailman terveyspäivä
Maailmankoulu-sivustolta löytyy tähän päivään suoraan tehtäviä ja linkkejä.
-8.4. Romanien kansallispäivä
-9.4. Mikael Agricolan päivä, suomen kielen päivä
-22.4 Äiti maan päivä
Metsän haltija -leikki. Leikitään kuin peiliä, mutta metsänhaltija tarkkailee liikkujia ja yrittää pitää vallan itsellään.
Luonnon siivousretki. Tehkää retki lähiympäristöön ja auttakaa luontoa tekemällä kevätsiivous roskille.
-23.4. Kirjan ja ruusun päivä
Kirjoja luonnon monimuotoisuudesta WWF
-Vko 16 Nuukuusviikko
Kulutuspuu. Rakentakaa oma kulutuspuu, johon jokainen voi tuoda oman ajatuksensa kulutuksen vähentämisestä. Puu voi olla luonnonmateriaaleista tehty, kirjoitettu, draaman keinoin esitetty tai muu ryhmän ideoima kokonaisuus.
Toukokuu
-1.5. Vappu, suomalaisen työn päivä
Vappuviuhka vanhoista lehdistä.
-9.5. Eurooppa-päivä
-Toukokuun toinen sunnuntai äitienpäivä
Askarrellaan äidille kortti itsetehdystä paperista, korttiin voi liittää mukaan siemeniä, jolloin kortin voi myöhemmin istuttaa.
-10.5. Unelmien liikuntapäivä
-12.5. Snellmanin päivä, suomalaisuuden päivä
-Maailman muuttolintujen päivä
Maailman muuttolintujen päivän tarkoitus on nostaa esiin muuttolintuja koskevaa tietoa. Päivänä järjestetään eri puolilla maailmaa muuttolintuihin ja niiden elinympäristöön liittyviä tapahtumia, kuten oppimisprojekteja ja lintubongausretkiä. Ensimmäiset muuttolintujen päivän tapahtumat järjestettiin vuonna 2006 YK:n ympäristöohjelman seminaarin yhteydessä Nairobissa, Keniassa, kahden muuttolintuihin keskittyneen järjestön toimesta. Maailman muuttolintujen päivänä puhutaan muun muassa sitä, millainen uhka merten muoviroska aiheuttaa merilinnuille ja muille merieläimille, kuten vesikilpikonnille ja valaille.
–Suomen lasten lintuviikko
Birdlife on järjestänyt Suomen lasten lintuviikkoa jo vuodesta 2004. Sivuistolta löytyy runsaasti materiaalia ja vinkkejä linturetken järjestämiseen.
Puhelimeen ladattava birdlife-sovellus tunnistaa linnut äänen perusteella
-Pyöräilyviikko toukokuun alkupuolella
Pyörän katsastus: Tutkitaan oma pyörä ja käydään läpi, onko siinä tarvittavat varusteet.
Taitorata: Tehdään koulun pihalle tai urheilukentälle rata, jossa on erilaisia taitohaasteita pyöräilyyn. Esim. tasapainolauta, pujottelu, mutkittelu, hidasajo.
Pyörän huoltopäivä: Pestään pyörät ja tehdään pieniä huoltotoimenpiteitä taitotason mukaan. Rasvataan ketjut jne.
-Ulkoluokkapäivä
5.luokan rastirata päivä Aiheena jokamiehen oikeudet, äidinkielen/englannin ja matematiikan oppiminen luonnossa sekä luonnon aistiminen kaikkia aisteja käyttäen.
-20.5. Maailman mehiläisten päivä
-22.5. Kansainvälinen luonnon monimuotoisuuden päivä & Suomen lasten metsäretkipäivä
Luontokoulun valmiita retkisuunnitelmia
Koko alakoulun metsäretki Ikimetsään ja luontoon tutustuminen, luonnon havainnointi eri tavoin, luonnon kunnioituksen lisääminen lasten keskuudessa. Suunniteltu kesto 3h.
-27.5. Kestävän kehityksen päivä
Lajittelupeli Tutustutaan jätteiden lajitteluun. (Ekologinen kestävyys)
-Kestävän kehityksen viikko (touko-kesäkuun vaihde)
Järjestetään kestävän kehityksen teema viikko.
Opetushallitus on julkaissut kestävään kehitykseen hyvää materiaalia.
Keskustellaan siitä, ettei kestävä kehitys tarkoita pelkästään ympäristön suojelua.
Pohditaan mitä lapset voisivat tehdä asioiden hyväksi. Opetushallituksen listausta voi käyttää apuna.
Kesäkuu
-3.6 Kansainvälinen polkupyöräpäivä
Polkupyörä retki. Tehkää ryhmän yhteinen polkupyörä retki.
Pyöräilijän taitorata. Tehkää polkupyöräilijän taito- ja tekniikkarata ulos.
-5.6. Maailman ympäristöpäivä
Ravintoketju -leikki. Ympäristön eliöiden ja eläinten kiertokulkua, koivunlehti kasvaa, jonka syö sitruunaperhonen, jonka syö talitiainen jne.
-8.6. Maailman merien päivä
Tutkitaan millaisia kaloja merissä asuu. Leikitään ”Jäämies”-leikki idealla. Pikkuiset kalat yrittävät päästä hain ohitse turvaan. Jos hai saa kiinni, leikkijät jäävät ottamaan kiinni hain kanssa muita kaloja.
Mitä löytyy merenpohjasta? Katsotaan tabletilta tai älytaululta, mitä merenpohjasta löytyy. Laveerataan vesiväreillä meri paperille ja piirretään vahaliiduilla päälle, mitä merenpohjasta löytyy. Värit voidaan myös tehdä yhdessä luonnonväreistä.
Kaloja meressä ja Veden pinnan alla- laulut kirjasta Musiikin mestarit 3-4.
-15.6. Maailman tuulipäivä
Miltä tuuli kuulostaa? Kuunnelkaa miten erilaisia ääniä tuuli voi muodostaa. Tehkää omat tuulisoittimet kierrätysmateriaaleista ja kokeilkaa ulkona millaisia ääniä niistä tulee. Esim. tuulikello luonnonmateriaaleista, vesipullo.
Tuuli hiljaa henkäilee kirjasta Musiikin mestarit 1-2.
Tehdään oma luonto CD: leikataan pahvista CD-levyn kokoisia kiekkoja. Jokaiselle on omat värit tussit tms. mukana. Hakeudutaan metsässä omaan lempipaikkaan ja kuunnellaan tuulen ja metsän ääniä. Kuuntelun aikana piirretään äänet levylle. Halutessaan voi kertoa toisille millaisia ääniä omalla CD-levyllä on.
-19.6. Luonnonkukkien päivä
Kerätään kukkia ilahduttamaan arkea.
Kukkavasarointi. Kerätään kukkia ja tehdään niistä halutun näköinen asetelma vahvalle paperille. Vasaroidaan kevyesti kukista väri paperille.
Poimi kukka tee siitä oma maalaussivellin. Laita kasvi kepin päähän ja kokeile millaista jälkeä siveltimellä tulee.
-20.-22.6.Kesäpäivän seisaus
Pohjoinen-päiväntasaaja-etelä -leikki. Leikitään maa-meri-laiva idealla auringon kulkua välillä pohjoinen napapiiri - (kravun kääntöpiiri) - päiväntasaaja - (kauriin kääntöpiiri) - eteläinen napapiiri.
-27.6. Maailman luonnonsuojelupäivä
Roskaretki lähiluontoon. Kerätään lähiympäristöstä roskia pois.
Heinäkuu
-Lukuhetket ulkona
Lue/kuuntele kirja ulkona. ( metsässä, keinussa, nurmikolla, rannalla tms).
-6.7. Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä
-11.7. Big jump
Viettäkää vesileikkipäivä
Tarkkuusheittoa ja kopittelua kaverin kanssa vesi-ilmapalloilla
Tarkkuusampumista suihkepullolla esimerkikis pingispalloihin.
Vesihyppynarulla hyppimistä. Yritä olla osumatta veteen.
Vesiviesti. Yrittäkää siirtää vettä jonossa kaatamalla vesi aina seuraavan kaverin tyhjään astiaan. Kuinka paljon vettä pysyy tallella viimeiselle kaverille.
Vuosikellon päivät ja tehtävävinkit koonneet Linda Purhonen ja Ulla Ylimäki
Kalenterin kuvat: Pixabay